Valgrummel presser fladskærmssalg

Salget af fladskærmsfjernsyn dykker. Valgrygter får folk til at holde igen, men nye danske TV-signaler fra årsskiftet ventes at få mange til at købe nyt.

Sydkoreanske LG er en af de helt store fladskærmsproducenter, men markedet er trængt for tiden. Arkivfoto: Truth Leem, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der vil blive solgt langt færre fladskærmsfjernsyn i Danmark i år, og valgrygterne bidrager til, at en del indkøb udsættes, indtil der er vished for, hvad der sker. »Faktisk gik salget af fladskærmsfjernsyn rigtigt godt i første kvartal, men de seneste par måneders meget negative impulser fra alle steder påvirker danskernes købelyst, og det rammes vi selvfølgelig også af,« siger Kurt Frausing, direktør for brancheforeningen af elektronikproducenter, Branchen Forbrugerelektronik (BFE), til Business.dk.

LG tror på 20 procents tilbagegang

En af de helt store producenter, sydkoreanske LG Electronics, skærer nu 20 procent af forventningerne til årets salg på verdensplan og følger dermed sin japanske konkurrent Sony, som også forudser vigende salg som følge af den økonomiske krise. Tilsvarende har Samsung og Panasonic, som begge er blandt de allerstørste fladskærmsproducenter, nedjusteret udsigterne for året, navnlig i USA og Europa. Mange venter med at købe nyt, samtidig med at man i visse lande slår med stigende inflation og krise i eurolandene. »Hvis resten af året fortsætter som de seneste par måneder, når vi heller ikke vore tal. Dog skal man huske, at de første seks måneder sidste år bragede derudaf oven på, at man slukkede for det analoge TV-signal. Renset for den stigning er det først de seneste to måneder, at det er blevet hverdag. Oveni er de fleste langvarige forbrugsgoder altid påvirket af, når der tales om valg. Det får folk til at holde sig tilbage med at købe,« siger Kurt Frausing.

Nye danske TV-signaler fra januar

Han forventer dog, at der igen vil ske en stigning i salget, når de danske TV-signaler fra januar 2012 ændres igen, denne gang fra MPEG2- til MPEG4-teknologien, som byder på bedre billeder og bedre lyd på mindre plads og dermed giver plads til flere kanaler på de samme forbindelser. Det betyder, at alle, der i dag har fladskærmsfjernsyn med MPEG2-omformere, skal skifte udstyret ud. LG har tidligere sat sig som mål at sælge 40 millioner fladskærmsfjernsyn i 2011. En unavngiven LG-kilde siger til nyhedsmediet eDaily, at det vigende salg nu får LG til kun at regne med at sælge 32 millioner fladskærme. Der er dog ikke kommet en officiel udmelding, og over for nyhedsbureauet Reuters vil LG ikke kommentere forlydenderne. »Vi holder øje med det økonomiske miljø i USA og meget af Europa, som endnu ikke er kommet sig, så hurtigt som man forventede,« siger LG i en kommentar. Sony nedjusterede sit forventede fladskærmssalg fra 27 til 22 millioner styk i år.

INFOshop: Det ønsker kunderne sig af fremtidens supermarked