Valgkampen forgylder dagbladene

Den nuværende valgkamp forventes at blive den dyreste nogensinde, og kampen om gode reklamespots er stor.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Valgkampen har uofficielt været i gang i lang tid. Plakater og kampagneplaner har været klar og udtænkt siden sidste år. Officielt gik den i gang i fredags. Det betyder, at mediebranchen nu kan se frem til en kraftig stigning i omsætningen af annoncer, når de politiske budskaber skal skydes afsted i aviserne og på nettet. En så stor eksplosion af annoncer på en kun tre ugers periode kommer til at forgylde annoncemarkedet, hvor især de traditionelle dagblade og internetmedier vil blive de mest populære. Og der bliver kamp om annoncepladserne. Det vurderer administrerende direktør hos et af Danmarks største mediebureauer OMD, Thomas Bertelsen, der ikke selv har partier som kunder under valgkampen.

Det forventes, at omsætningen for det samlede annoncemarked i løbet af tre ugers valgkamp vokser med omkring 50 procent i forhold til en »normal« måned. Partier, fagforeninger, interesseorganisationer og andre spinmaskiner vil sammenlagt spendere mellem 80 og 100 millioner kroner på bannere, plakater, avisannoncer, radiospots, biografreklamer og valgfilm i jagten på stemmer.

Først til mølle

»Vi vil se en stor kamp om de eftertragtede placeringer i dagbladene og på websider. Så mange attraktive side tre placeringer er der heller ikke. Med mange budskaber, der skal frem og fire til fem partier, der har forholdsvis store budgetter at bruge af, så vil der være en kamp om at komme først til mølle og sikre sig de gode spots,« siger Thomas Bertelsen.

De politiske partier har haft gang i maskinen i lang tid. Allerede sidste år begyndte de første at forhåndsbooke de attraktive placeringer. Det har man blandt andet oplevet hos dagbladet Politiken, hvor man arbejder ud fra en først-til-mølle filosofi.

»Partierne har været bedre forberedt til det her valg. Vi har oplevet en stor interesse for at få planerne lagt fast tidligt ved at sikre sig gode placeringer. Det er vi ikke vant til i forbindelse med et valg,« fortæller annoncedirektør hos Politiken, Henrik Børjesson.

En tykkere avis

Politiken forventer, at deres omsætning på valgannoncer alene vil løbe op i et pænt syv-cifret beløb, som er markant højere end ved sidste valg i 2007. Hos Berlingske Media og Jyllands-Posten er tendensen den samme.

Alle de ikke-politiske annoncører kan sagtens blive skubbet til side under valgkampen, for markedet kan ikke matche den efterspørgsel, der vil være.

»Når der kommer så mange ekstra penge i markedet på så kort tid, kan det ikke undgås at påvirke markedet. Der vil være nogle attraktive placeringer, som man ikke kan komme i nærheden af som »normal« annoncør,« fortæller Thomas Bertelsen fra OMD.

Hos Politiken oplever man især, at det er på online-delen, der er flaskehalsproblemer.

»På internettet er der kun plads til en annoncør ad gangen på vores hovedbanner, så det er svært at få plads til alle i den her periode. Avisen kan man gøre tykkere,« siger Henrik Børjesson.

Om aviserne bliver tykkere får vi at se inden længe. En ting er sikkert det bliver en valgkamp, der er dyrere og større end nogensinde tidligere.