Valentin opildnede sine ansatte til risikabel praksis

Samtidig med at Nordea, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank har returneret 6000 private kunder til Roskilde Bank, retter de tre banker en sønderlemmende kritik mod den måde, Roskilde Bank tidligere bevilgede lån til bankens private kunder

Foto: Scanpix. Den tidligere chef for Roskilde Bank Niels Valentin Hansen
Læs mere
Fold sammen
Det skriver Dagbladet Roskilde.

Kommunikationsdirektør Ole Madsen fra Spar Nord beskylder Roskilde Banks tidligere direktør Niels Valentin Hansen for at have opildnet de ansatte i Roskilde Bank til at låne kunderne flere penge, end de havde råd til. Derfor mener Ole Madsen også, at det er bankens tidligere ledelse, der bærer ansvaret.

- Når en administrerende direktør tager rundt og opildner til den her risikable praksis, så er det ikke den enkelte kunderådgivers ansvar at overskue bankens kreditpolitik, siger Ole Madsen.

Også hos Nordea mener pressechef Claus Christensen, at Roskilde Bank gik alt for langt i udlånene til de privat kunder.

- Der har været mange kunder, som har fået for store lån i forhold til deres økonomi, siger Claus Christensen.

Han forklarer, at de kunder, som Nordea har sendt tilbage, er blevet vurderet ud fra de oprindelige låneaftaler mellem kunden og Roskilde Bank.

- Vi har ikke vurderet kunderne ud fra tidernes nuværende ugunst, men derimod ud fra den kreditgivning, som oprindeligt er blevet foretaget, og der har vi vurderet, at der er stor risiko for tab. Det er baggrunden for, at kunderne er blever returneret, siger Claus Christensen.

Hos Forbrugerrådet beklager cheføkonom Carsten Holdum, at så mange kunder i Roskilde Bank er kommet i klemme. Men han mener samtidig, at det kan være svært at drage banken til ansvar.

- Tidligere kunne man have tillid til, at banken gav forsigtige og dydige råd. Det har dog ikke præget de sidste ti år. Men bankernes lånedokumenter er sådan skruet sådan sammen, at kunderne skriver under på, at de har forstået det hele og selv tager ansvaret. Derfor er det svært efterfølgende at kræve erstatning for dårlig rådgivning, siger Carsten Holdum.

Ingen af de 6000 kunder, som nu sendes tilbage til Roskilde Bank, har fået besked. De vil først modtage et brev med posten i morgen eller lørdag.