Valby og Vanløse bliver ramt af aviskrig

To københavnske bydele bliver de nye fronter i den årelange lokalaviskrig i hovedstaden.

Foto: Niels Ahlmann Olesen.
Læs mere
Fold sammen
Københavnerbydelene Valby og Vanløse bliver to nye fronter i den lokalaviskrig, som i årevis har præget hovedstaden.

Udgiveren bag Lokalavisen Frederiksberg søsætter fredag Lokalavisen Valby og begynder samtidig at udgive Lokalavisen Vanløse hver uge. Det er træk, som næppe huer North Media, det børsnoterede selskab, som udgiver Søndagsavisen og i sidste måned købte otte lokalaviser af Berlingske Media, deriblandt i netop Valby og Vanløse.



"Vi fik mange opfordringer om at gå ind i Vanløse, fordi der kun var en lokalavis, og nu har forretninger og andre bedt os om at gå ind i Valby, som også kun har en lokalavis," siger Michael Engelbrecht, redaktør og udgiver af Lokalavisen Frederiksberg og den mindre Lokalavisen Vesterbro.

For Engelbrecht er der også tale om et modtræk, fordi North Media ifølge ham har varslet en ekstra udgivelse hver fredag på Frederiksberg, hvor hans egen Lokalavisen Frederiksberg længe har kæmpet indædt med Frederiksberg Bladet om nyheder og annoncekroner.

Mens dagbladene generelt har svært ved at tjene penge på grund af finanskrisen og nyhedslæseri på nettet, så bugner mange ugeaviser fortsat af reklamer med tilbud fra det lokale supermarked, ejendomsmæglere og andre handlende.

Kamp mellem fire grupper

Lokalavismarkedet i hovedstadsregionen er domineret af fire parter. 

JP/Politiken står stærkt i Nordsjælland og Københavns nordlige forstæder, mens North Media/Søndagsavisen som nævnt netop har købt otte lokalaviser på Frederiksberg og i København. På Vestegnen og Sydkysten mod Køge dominerer Sjællandske Medier, som også udgiver Dagbladet og Frederiksborg Amts Avis.

Den fjerde part er en række uafhængige lokalblade, som har et vist samarbejde - flere af dem bruger "Lokalavisen" som del af navnet.

Berlingske på retræte

Berlingske har til gengæld trukket sig helt ud af lokalavismarkedet øst for Storebælt. Det er sket som led i en langvarig salgsproces, som blev igangsat sidste år og egentlig omfattede hele Berlingske Media-koncernen. Den britiske ejer, børskoncernen Mecom, aflyste salget i oktober, men undervejs er afhændet blandt andet en stribe lokalaviser og ejerandelen i regionalavisen JydskeVestkysten.



Sidste år og i foråret solgte Berlingske en række lokalaviser til Sjællandske Medier, i oktober overtog Søndagsavisen som nævnt otte udgivelser, og for få dage siden købte JP/Politiken to ugeaviser i Nordsjælland. Det var de sidste Berlingske-lokalaviser øst for Storebælt - tilbage har koncernen en række jyske ugeaviser, som er knyttet til en stribe regionale Berlingske-ejede dagblade.