Værfter: Dumt at sende krigsskibe til reparation i udlandet

Brancheforeningen Danske Maritime mener, det er en forfejlet politik, når forsvarsministeren sender opgaven med at vedligeholde Søværnets skibe i EU-udbud.

Brancheforeningen Danske Maritime mener, det er en forfejlet politik, når forsvarsministeren sender opgaven med at vedligeholde Søværnets skibe i EU-udbud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Det er både »dumt og ærgerligt«, at regeringen sender opgaven med at reparere danske krigsskibe i EU-udbud, så det risikerer at blive udenlandske værfter, der skal vedligeholde skibene.

Sådan lyder det fra Danske Maritime, brancheforeningen for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe herunder danske værfter, der mener, at det er en opgave, som bør varetages inden for landets grænser.

»Vi står fuldstændig uforstående over for, at man fra dansk side vælger at sende det i EU-udbud, når alle andre EU-lande har valgt at fastholde de opgaver nationalt. Vi har også drøftet det med et advokatfirma, som har den klare opfattelse, at det her er en politisk afgørelse. Derfor håber vi, at man vil ændre denne måde at agere på,« siger administrerende direktør for Danske Maritime Jenny N. Braat.

Hun uddyber, at det handler om, hvorvidt man anser Søværnet for at være vigtigt for Danmark strategisk. EU-landene kan gøre brug af Rom-traktatens paragraf 346, som blandt andet siger, at »hver medlemsstat kan træffe de foranstaltninger, som den anser for nødvendige til beskyttelse af sine væsentlige sikkerhedsinteresser«.

»Vi finder, at den nationale sikkerhed i Danmark klart er afhængig af Søværnet, da vi er det land i verden med den næstlængste kyststrækning, da hele Grønland også er med. Så det må og bør være et strategisk vigtigt værn for Danmark,« siger Jenny N. Braat.

De to opgaver, som forsvarsminister Nicolai Wammen (S) sender i EU-udbud, drejer sig om at bygge helikopterplatforme på en række skibe og om en syvårig rammeaftale for al vedligeholdelsesarbejde.

Danske Maritime har regnet på, hvad det vil betyde for danske arbejdspladser i branchen, hvis opgaven går til et andet land.

»Der er både værfterne og en multiplikatoreffekt, da flere maritime virksomheder leverer til værfterne. Vores beregninger viser, at de to EU-udbud her vil svare til mellem 6.000 og 9.000 mandeår, som den maritime industri risikerer at miste,« siger direktøren.

Da den ene opgave strækker sig over syv år, svarer det til, at omkring 1.000 job risikerer at rykke udenlands.

Jenny N. Braat mener, regeringen foretager en overimplementering af regler, som risikerer at gå ud over Danmarks kampdygtighed i en tilspidset situation, hvis vi ikke fremover kan få repareret skibe i Danmark.

Dansk Folkeparti har kaldt forsvarsminister Nicolai Wammen (S) i samråd om sagen.