Vækstvirksomhed bremser op: Chef ryger i egen fyringsrunde

Tilbudsportalen Colego trækker bremsen og fyrer 37 ud af 67 ansatte. Resultaterne lever ikke op til forventningerne, og den erkendelse betyder samtidig, at stifteren Martin Lavlund nu trækker sig som direktør.

Foto: Asger Ladefoged. Stifter af Colego, Martin Lavlund.
Læs mere
Fold sammen

Bestyrelsesformanden for den teknologibaserede iværksættervirksomhed, den tidligere Viasat-topchef Peter Mægbæk Madsen, udtrykker forståelse for, at Martin Lavlund ikke vil stå i spidsen for egen virksomhed mere.

»Martin har valgt at trække sig som direktør i erkendelse af, at det ikke gik som planlagt. Det har jeg fuld respekt for. Ambitionerne var for høje. Det er ikke nemt at se sit eget projekt skuffe,« siger Peter Mægbæk Madsen til Berlingske.

Colego blev etableret i 2012 under navnet Pristorvet, og ambitionen var at skabe en tilbudsportal på nettet, der var bredere end de øvrige tilbudsportaler. Den grundlæggende idé var at vænne kunder til at bruge den samme portal, når de skulle have tilbud på opgaver i hjemmet, frem for de forskellige portaler, der ellers eksisterer.

Det ambitiøse projekt vakte opsigt, og det lykkedes over flere omgange at rejse samlet 37 millioner kroner fra forskellige investorer. Strategien var hele tiden at favne nye fagområder og at udvide til udenlandske markeder, deriblandt Tyskland og USA. Men nu har ejerne altså trukket bremsen. Ifølge bestyrelsesformanden handler det grundlæggende om, at den estimerede omsætningsvækst ikke har levet op til forventningerne. Han afviser, at virksomheden har en likviditetskrise og understreger i stedet, at det handler om at trimme strategien, inden det kommer så vidt.

»Der er flere årsager til, at vi tilpasser virksomheden. Lønsomheden har grundlæggende ikke kunnet følge med. Vi har spredt os over for mange vertikaler. Vi har nok været for ambitiøse for, hvordan konceptet kunne udvikle sig i tyndtbefolkede områder,« siger Peter Mægbæk Madsen og tilføjer:

»Men vi ser stadig et marked derude, og bestyrelsen tror stadig på konceptet. Ikke mindst i USA, hvor vi stadig ser potentiale for et kæmpemarked. Vi fejlet med nogle ting, og det er det, vi bøder for nu. Derfor ser vi nu på, hvordan vi lægger en ny strategi.«