Vækstkomet dropper gigantisk børsnotering

En af de senere års vildeste væksthistorier i USA, internetkuponfirmaet Groupon, lander sandsynligvis ikke på børsen alligevel lige med det samme.

Foto: SCOTT OLSON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En notering med en værdiansættelse af firmaet på mellem 20 og 25 mia. dollar - altså godt over 100 mia. kr. - har ellers længe været rygtet undervejs og var ventet i løbet af efteråret, men nu lader det til, at selskabet er kommet på andre tanker.

I lyset af usikkerheden på aktiemarkederne har Groupon aflyst en række investormøder og genovervejer sine børsplaner. Det skriver avisen Wall Street Journal på baggrund af en kilde "med kendskab til sagen".



Selv nægter Groupon at udtale sig officielt om rygterne. Groupon har været en af historiens hurtigst voksende selskaber målt på værdisætningen.

Firmaet blev grundlagt i september 2008, men allerede i april 2010 værdisat til 1,35 mia. dollar efter et salg af 10 pct. af værdierne til russiske Digital Sky, der også har investeret i Facebook.

I efteråret 2010 gik rygterne om, at Google havde budt mellem 5 og 6 mia. dollar på opstartsfænomenet. Samtidig har Groupon tiltrukket hård kritik for sin regnskabspraksis. Selskabet måler sine resultater i regnskabsposten "adjusted consolidated segment operating income", eller hvad der nogenlunde kan oversættes til "justeret samlede segmentdriftsindtægter".

Bag det fine udtryk gemmer sig et indkomsttal, der er renset for en række udgifter, så det ikke fremgår så tydeligt, at selskabet taber store summer penge på driften. Således blev et underskud på bundlinjen på 456 mio. dollar i 2010 fremvist som et overskud på 60,6 mio. dollar ifølge Groupons kreative regnskabsmatematik - en praksis, der formentlig må opgives, hvis selskabet skal børsnoteres.

Ritzau Finans

Se TV: Verdensbanken presser USA