Vækstglad Lars Rasmussen skuffer Coloplast-investorer

Hvor Coloplast tidligere forventede en organisk salgsvækst på ni pct., er udsigten nu otte til ni pct., vurderer selskabet.

Foto: Linda Kastrup

Torsdag middag måtte Coloplast-investorer se selskabets aktiekurs rasle ned med i omegnen af fem pct., efter at selskabets topchef Lars Rasmussen måtte rykke ud med en mindre nedjustering af vækstforventningerne til resten af året.

Hvor Coloplast tidligere forventede en organisk salgsvækst på ni pct., er udsigten nu otte til ni pct., vurderer selskabet.

»Der er tale om en sjælden negativ overraskelse fra Coloplast. Selskabet skuffer over hele linjen, når det gælder toplinjevækst, og man kan se, at det smitter af på indtjeningen. Aktiemarkedet har i forvejen indregnet nogle meget positive scenarier for Coloplast-aktien, og derfor ser vi en voldsom kursreaktion på en forholdsvis lille nedjustering,« siger Søren Løntoft Hansen, medicinalanalytiker hos Sydbank.

Ifølge Coloplast skyldes den lavere vækst, dels den økonomiske og politiske situation på det vigtige vækstmarked Rusland, men også på et marked som det brasilianske.

Samtidig er Colopalst løbet ind i interne problemer med selskabets homecare-forretning i Storbritannien, Charter Health. Det er en ordning, hvor Coloplast bringer f.eks. stomiposer og katedre ud til patienterne. Men ændringer i processerne omkring recepterne har skabt så store problemer for Coloplast, at selskabet forventer at kunne mærke det på væksten resten af året.

»Den politiske og økonomiske situation i Rusland og på væsktmarkederne, kan Coloplast ikke gøre så meget ved, mens selskabet selv kan rette op på problemerne i Storbritannien, hvad de også forventer at gøre. Alligvel er det nok til at selskabet ikke længere tør love, at den kan holde en vækst på ni pct.,« siger Søren Løntoft Hansen.

Selvom det tilsyneladende er krusninger på overfladen, rammer det Coloplast og selskabets topchef Lars Rasmussen ekstra hårdt.

Det er mindre end et år siden, at Coloplasts topchef og resten af topledelsen lancerede en ny vækststrategi, som skal sikre en organisk vækst på syv til ni pct. om året.

»Men den vækstdagsorden, der blev lanceret for trekvart år siden in mente, og det faktum, at kursen i forvejen afspejler meget positive scenarier for Coloplast, så er det ikke så mærkeligt, hvis der kommer end eller anden bekymring i markedet for, om Coloplast er i stand til at fastholde sine høje langsigtede vækstrater,« siger Søren Løntoft Hansen.