Væksteventyr på 33 1/3 omdrejninger i minuttet

Musikbranchen noterer sig i en tid, hvor lytternes købsvaner ændrer sig, at salget af vinylplader fortsat stiger. Udviklingen giver dog uventede problemer.

På trods af den analoge teknologi er der ikke noget, der tyder på, at grammofonen er fortid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Thun
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens salget af musik-CDer i årevis er faldet, så har den gamle vinyl-plade arbejdet sig den modsatte vej. Det skaber dog problemer for branchen. I dag er der simpelthen mangel på maskiner, der kan trykke LPerne, og på folk, der forstår mediet.

Det fortæller Steen Bahnsen, der er direktør for virksomheden Dancd på brancheorganisationen Gramex' hjemmeside. Det hele skyldtes ifølge Dancd-direktøren den lidt for omfattende oprydning, der fandt sted da CDen dukkede op i 1980erne.

»I Danmark aflivede man simpelthen muligheden for at lave vinyler allerede i starten af 90erne. Der var heldigvis nogle steder i verden, hvor man havde en lidt anden holdning til tingene og opretholdt en løbende produktion igennem alle årerne – på et vist niveau – fordi CDerne naturligvis overtog meget af markedet. Men alle de store fabrikker, der havde presset vinyler igennem årtier, aflivede det i starten af 90erne,« siger han ifølge Gramex og tilføjer:

»Det vil sige, at maskinerne forsvandt – og med dem know-howet. De mennesker, der havde oparbejdet en gevaldig viden inden for vinylproduktion, forsvandt derfor også. I dag er de sandsynligvis pensionerede eller gået bort.«

Da interessen for vinylplader viste sig igen udløste det et regulært detektivarbejde blandt producenterne. Var der overhovedet nogen maskiner tilbage - og hvor havde de skarpe hjerner gemt sig?

»Man har været rundt i hele verden for at finde de pågældende specialværktøjer, der er nødvendige. Og maskinerne – eller de resterende dele af maskinerne – er så blevet købt op over mange år. Derudover har man måttet gribe helt dybt i skuffen og fået nye folk uddannet,« siger han ifølge Gramex.

Steen Bahnsen fordoblede sidste år produktionen af vinylplader. Adspurgt om, hvad det dog kan være, der gør, at det knitrende LP-format atter er blevet populære, peger han på den specielle »sandelighed«, han oplever der er ved vinyl.

»En sort blød vinyl, hvor du kan se og mærke en rille i, og hvor der ved afspilning sker en mekanisk rotation og en overførsel af vibrationer igennem en lille pick-up – der er et eller andet i processen omkring det at afspille vinylplader, der rører en. Som gør, at man sætter pris på det, man gør. Man gør noget for at få noget,« siger Steen Bahnsen.

Seneste opgørelse fra den internationale musikbranches forening IFPI viser, at branchen i Danmark muligvis er ved at komme på fode igen efter nogle barske år. Første halvår 2013 viste en vækst på ni procent i forhold til samme periode året før.

Væksten fandt især sted inden for streaming over internettet. Her blev omsætningen i ovennævnte periode mere end fordoblet fra 39 millioner kroner til 80 millioner kroner. Dermed er streamingtjenesterne nu blevet musikselskabernes største indtægtskilde med 45 procent af det samlede marked. Indtægterne fra salg af fysiske musikprodukter, deriblandt CDerne, udgør nu kun 26 procent af det samlede marked.

Globalt set er salget af musik på vinyl stedet taktfast fra lavpunktet, der blev nået i 2006, viser tal fra IFPI.