Væksten aftager i Dansk Supermarked

Det går fortsat fremad for detailgiganten Dansk Supermarked, men væksten er taget noget af. På det danske marked har Føtex overhalet discountkæden Netto som detailgruppens nye guldklump.

De fylder fortsat danskernes køleskabe med dagligvarer i stor stil, men det går en anelse langsommere. Det viser halvårsregnskabet for Dansk Supermarked, der offentliggøres som en del af storaktionæren A.P. Møller-Mærsks regnskab. Omsætningen i detailgiganten, der tæller butikskæderne Netto, Føtex og Bilka steg således i første halvår med 3,1 procent til 28,5 milliarder kroner sammenlignet med 27,6 milliarder kroner i samme periode året før.
Læs også: Milliarbesparelser i Mærsk

En i sig selv solid fremgang, men sammenlignet med væksten i første kvartal af året, der lød på 7,6 procent og lå en milliard kroner over samme periode i 2009, er det tydeligt at dampen er gået en anelse af Dansk Supermarked-lokomotivet. 

Føtex den nye darling

Detailgruppen bemærker da også i regnskabet, at forbrugsudviklingen i især Tyskland og Danmark fortsat er behersket, på grund af offentlige besparelser og en generel tilbageholdenhed hos forbrugerne.

Læs også: Mærsk venter større overskud

Halvårsregnskabet afslører også, at der internt i Dansk Supermarked synes at være sket en lille rokade, kæderne imellem. Discountkæden Netto, der har lukreret stort på danskernes fokus på prisbillighed, har været Dansk Supermarkeds ubetingende guldæg det seneste lange stykke tid, men den position synes supermarkedskæden Føtex nu at have overtaget. 

Mindre vækst i Netto og Bilka

”På det danske marked havde Føtex en pæn vækst i omsætningen, mens såvel Bilka som Netto havde en mindre vækst,” lyder det i regnskabet. Dansk Supermarked kan for første halvår 2010 notere sig for et resultat før skat på 1,2 milliarder kroner, hvilket er lidt bedre end de 1,1 milliarder kroner man opnåede i perioden i 2009.