Usikkerheden breder sig: Stor nedjustering skærer to milliarder kroner af B&O

Er Bang & Olufsen tilbage til fortidens kriseår eller er en nedjustering onsdag aften blot et bump på vejen. Aktiemarkedet er bekymret og sender B&O-aktien kraftigt ned med over 34 procent. Storaktionæren ATP er skuffet, men bakker dog op om ledelsen.

Henrik Clausen,topchef i Bang & Olufsen, skuffer med en stor nedjsutering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Artiklen er opdateret efter aktiemarkedets lukning torsdag.

Bang & Olufsen er pludseligt vendt tilbage til fortidens mange skuffelser. Torsdag måtte aktionærerne leve med et kæmpe fald i B&O-aktien, efter at selskabet skruer ned for forventninger til salget.

Aktien lukker torsdag med et fald på 34,3 procent. Dermed er der skåret over to milliarder kroner af markedsværdien.

Det er det største kursfald i selskabets historie.

»Vi er selvfølgelig ikke tilfredse med, at vi må nedjustere, og vi gør det, fordi vi har set en udvikling, som vi ikke havde forventet,« sagde topchef Henrik Clausen tidligere på dagen til Berlingske.

Bang & Olufsen har været i gang med at rydde op i sine butiksnetværk, men det er ikke gået så hurtigt som planlagt, og det har ramt salget. Nogle butikker er blevet lukket, mens andre skal åbne.

Det har især ramt udviklingen i Europa, Mellemøsten og Afrika samt på de to amerikanske kontinenter. Oveni har det skabt vanskeligheder, at B&O har skiftet distributør i Australien og New Zealand.

Bang & Olufsen har i de sidste ti år flere gange været i store økonomiske vanskeligheder. Men i de senere år har der været lidt lysere meldinger fra det danske elektronik-klenodie. Virksomheden med hovedsæde i Struer havde i 2017 for første gang i seks år overskud på driften og samtidig voksede virksomheden med 15 pct. på toplinjen.

Så småt var omverdenens forventninger begyndt at blive skruet højere op til virksomheden, der adskillige gange i de sidste ti år ellers har været tvunget til at gå tiggergang til aktionærerne for at få flere penge.

Nedjustering kan vende op og ned på det billede. Og det store spørgsmål er nu, om noget er helt forandret i virksomheden, eller det blot er bump på vejen. Henrik Clausen siger, det er det sidste.

»Der er ikke en ændring af den overordnede strategi. Det her er en konsekvens af de ændringer, som vi har lavet,« siger han.

Storaktionæren ATP, der ejer 11,5 procent af B&O, bakker fortsat op om strategien, men aktiechef Claus Wiinblad er skuffet over nedjusteringen.

»Vi tror fortsat på den underliggende strategi, men vi er selvfølgelig skuffede over, at man har undervurderet nogle af de effekter, der ville være af strategisk omlægning af distributionen. Men det her får os ikke til at ryste på hånden,« siger Claus Wiinblad.

Aktiemarkedet ser dog ud til at være anderledes skeptisk.

»En nedjustering starter ikke sjældent med en »forsinkelse« i salgskanalerne. Ingen ved reelt, om det kan udvikle sig fra noget kortsigtet til noget mere varigt,« siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Han mente tidligere torsdag, at aktiereaktionen er rimelig.

»10 pct. nedgang er klart for lidt. 20 pct. kan sagtens forsvares. 30 pct. vil nok være en overreaktion og svarer til, at investorerne tager udgangspunkt i, at nedjusteringen er varig og mere strukturel. Det ved ingen endnu,« siger Per Hansen.

I andre selskaber har skuffelserne hængt over topcheferne længe, efter at de blev meldt ud. F.eks. kæmpede smykkevirksomheden Pandora længe med at kommunikere klart til aktiemarkedet. Topchef Anders Colding Friis fik aldrig et godt forhold til investorerne, indtil han tidligere i år gik af efter endnu en nedjustering. Men Henrik Clausen ser ingen grund til, at den tilsvarende udvikling kan komme til at udspille sig i Bang & Olufsen.

»Det, som er afgørende nu, er, at vi eksekverer på den strategi, som vi har lagt frem. Det gør vi, og vi foretager altid en god solid kommunikation med vores partnere, herunder blandt andre investorerne,« siger Henrik Clausen.

Virksomheden har onsdag aften meldt ud, at regnskabet for andet kvartal vil blive rykket frem til 8. januar fra tidligere 15. januar. Her vil Henrik Clausen uddybe nedjusteringen yderligere.

»Vi kommer tilbage med mere detaljeret kommunikation, når vi mødes i januar,« siger Henrik Clausen.

Nedjusteringen betyder, at Bang & Olufsen nu venter, at salget for hele regnskabsåret 2018/2019 vil ende omkring niveauet fra sidste år, hvor der blev solgt for 3,3 mia. kr. af TV, lydanlæg, højttalere og headsets. Selskabet har tidligere regnet med, at omsætningen vil vokse med ti pct.