Usikkerhed får forældre til at shoppe amok

Markedet for babyudstyr er en jungle for usikre førstegangsforældre.

Vidste du, at BabySam ejer barnevognenes pendant til Rolls Royce: Odder-barnevognen? De fleste gør ikke. For flere forhandlere glemmer at fortælle det, når de rådgiver vordende forældre om køretøjet til den lille ny.

»Det konkurrenceforvridende er, at BabySam ikke er ærlige. De kunne godt sige: »Vi har udviklet den her barnevogn, og den synes vi er god«. I stedet rakker de andre produkter ned. De siger til folk, at de er dårlige forældre, hvis de ikke køber en Odder-barnevogn,« fortæller Anette Strømqvist fra Engby Barnevogne til 24timer.

Hun mener, at babyudstyrskæden kan slippe af sted med det, fordi folk er »dødusikre«, når de skal være forældre første gang. For når folk får at vide, at de er dårlige forældre, hvis de ikke køber det ene eller det andet, gør de, som der bliver sagt.

Det er Else Guldager, der er sundhedsplejerske, konsulent og Ph.D, helt enig i. Som førstegangsforældre ved man nemlig ikke, hvad man køber ind til.

»Man har drømme, håb og de bedste intentioner, og intet er godt nok. Og det er jo logik for perlehøns, at forhandlerne benytter sig af det,« siger Else Guldager.

Hun mener, at netop markedet for babyudstyr adskiller sig så markant fra vante markeder, fordi det har en stor uvidende kundegruppe, der vil købe sig til sikkerhed.

Forældrenes købelyst giver således et marked, hvor der stort set ikke eksisterer priskonkurrence på de mest populære mærkevarer. Mærker som Tripp Trapp og Emmaljunga er således så stærke, at priserne går igen overalt.

Og hos firmaet Bylow & Co., der importerer både autostole til børn og andre autoprodukter, mener produktchef Michael Møller, at markedet for produkter til småbørn skiller sig ud:

»Sammenlignet med andre brancher er der ikke meget med udsalg på mærkevarer. Man behøver slet ikke fokusere på prisen, bare man har navnet,« siger han til 24timer.

Michel Møller forklarer, at konkurrencen får prisen på autotilbehør til at svinge mellem landsdelene, men at barnestole typisk koster det samme overalt.

Ifølge indehaver Jan Laugesen fra BabySam i Esbjerg har branchen måske nok nogle sorte får, men generelt foregår salget på reel vis.

»Babybranchen har succes, men avancen på en barnevogn til 7.500 kroner er altså ikke mere end 1.200 kroner, og de penge skal dække alle nettoudgifterne. Der findes da kanon-sælgere derude, men her i huset får vi ros for vores rådgivning.«

For psykolog Charlotte Clemmensen, der blandt andet rådgiver førstegangsforældre, er det dog netop de mange informationer, der gør det meget svært at vælge til og fra.

»Alle steder fra hører forældrene, at for at gøre det bedst muligt, skal du gøre sådan og sådan. Ofte bliver forældrenes egen dømmekraft simpelthen sat ud af spil«, siger hun.

24timer forsøgte i går forgæves at få en kommentar fra BabySams hovedkontor.

Kilde: 24timer