USAs regering vil gøre det nemmere at få selvkørende biler ud på alle veje

Den amerikanske transportminister har sat sig i spidsen for at koordinere, at de mange myndigheder ikke spænder unødigt ben for at få biler uden chauffør ud at køre hurtigst muligt.

Se – (næsten) uden hænder! Der investeres enorme summer i at udvikle selvkørende biler, men der går endnu mange år, før de reelt kan køre selv. Lovgivningen er heller ikke på plads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Yuya Shino/Reuters/Ritzau Scanpix

Den amerikanske regering stiller med stærk opbakning til at få selvkørende biler ud på vejene hurtigst muligt.

Transportminister Elaine Chao præsenterede onsdag regeringens nyeste plan, som ensretter retningen for 38 ministerier og styrelser, på verdens største messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas, som finder sted i denne uge.

Væk med hænderne fra rattet

Planen på 51 sider er døbt »4.0«. Den skal sikre, at myndighederne koordineret og uden at holde hænderne på rattet i udviklingen støtter og fremmer »fleksible, teknologineutrale politikker, som vil tillade offentligheden, ikke den føderale regering eller fremmede regeringer, at vælge de mest økonomisk ydedygtige og effektive transport- og mobilitetsløsninger«.

»Konklusionerne på 4.0 er, at den føderale regering bakker fuldt op – for at få sikrere, bedre og mere omfattende transport hjulpet af selvkørende systemer,« sagde Elaine Chao ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Hun understregede, at regeringen skal »støtte innovation men ikke på bekostning af sikkerheden«.

De amerikanske transportmyndigheder er i gang med at undersøge, hvordan selvkørende biler kan komme til at rulle på vejene. Lige nu kræver myndighederne, at bilproducenterne skal leve op til 75 sikkerhedsstandarder, og i de fleste tilfælde forventes det, at der sidder en person med kørekort og styrer bilen.

Den danske arkitekt Bjarke Ingels er med til at udvikle den japanske bilproducent Toyotas planlagte smarte by, som ligger for foden af Fuji-bjerget, og hvor selvkørende biler bliver en del af miljøet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix.

Sikrere veje er målet – men risiko for hacking

Der har været flere uheld og sågar et dødsfald under afprøvningerne af selvkørende biler. I marts 2018 døde en fodgænger, der blev ramt af en testbil fra kørselstjenesten Uber.

Fortalerne for selvkørende biler fremhæver, at bilerne vil være med til at gøre trafikken sikrere. Bilerne vil nemlig have indbygget udstyr, som konstant kommunikerer med følere og målere langs vejene, og som hele tiden aflæser, hvor andre trafikanter befinder sig, så bilerne kan nå at reagere, inden der sker uheld.

De fleste selvkørende biler – og lovgivningen – kræver stadig, at der sidder en person bag rattet, som fra tid til anden overtager fra robotstyringen af bilen. Både elektronik- og bilproducenter forventer, at det først bliver omkring 2030, at bilerne reelt bliver selvkørende, så chaufføren kan slappe af, mens vognen selv bevæger sig sikkert og korrekt frem til bestemmelsesstedet.

I dag fungerer teknologien mest som andenpilot men kan for eksempel tage over, når man skal parkere, og hvor kameraer og følere sikrer, at der ikke sker skader.

Sideløbende skærpes fokus på, hvordan man sikrer selvkørende biler mod at kunne hackes og dermed misbruges til for eksempel terrorformål. Bilerne er nemlig afhængige af en konstant internetforbindelse og dermed lige så udsatte som alt andet nettilkoblet udstyr som mobiltelefoner og PCer.