USA's bilindustri på vej mod fordums styrke

Få dage efter den amerikanske motorby Detroits konkurs triumferer de ærkeamerikanske bilproducenter Ford og General Motors med regnskaber, der for begge producenters vedkommende overgår forventninger.

GM offentliggjorde i regnskabet, at selskabet havde solgt 2,49 mio. biler. Fold sammen
Læs mere
Foto: ENNY NURAHENI

For General Motors vedkommende afslører det nye regnskab en generobring af tronen som verdens største bilproducent målt på antallet af solgte køretøjer i andet kvartal.

General Motors var i 77 år verdens største bilproducent målt på antal enheder, men mistede posten i katastrofeåret 2007, hvor selskabet også tabte 38,7 mia. dollar. GM fik efterfølgende brug for hjælp fra den amerikanske regering og måtte lægge øre til øgenavnet "Government Motors".

Krisen ramte alle de tre store Detroit-baserede bilproducenter hårdt, og eksemplificeres bedst ved deres fælles råb om hjælp ved en høring i den amerikanske kongres, hvor cheferne for GM, Ford og Chrysler sammen bad om hjælp fra det amerikanske skatteministeriums redningsfond. Hjælpen blev i første omgang afvist, men blev senere tildelt både GM og Chrysler.

Det amerikanske bilmarked har dog siden vendt skuden, og især Ford og GM synes at være på vej tilbage efter offentliggørelsen af de seneste regnskaber. GM omsatte for 39,1 mia. dollar i andet kvartal, mens Ford solgte biler for 36 mia. dollar. Begge bilproducenter præsenterede også overskud, der overgik analytikernes forventninger.

GM offentliggjorde i regnskabet, at selskabet havde solgt 2,49 mio. biler. Dermed generobrede selskabet, i hvert fald for en tid, tronen fra japanske Toyota, der producerede 2,48 mio. biler i samme periode ifølge selskabets regnskab. På tredjepladsen findes tyske Volkswagen, der producerede 2,39 mio. biler, skriver Bloomberg News.

GM blev især hjulpet på vej af en forbedring på det amerikanske marked, der stod i kontrast til et svækket japansk marked med faldende efterspørgsel. Toyota fører dog fortsat på halvårsbasis, og forventes også at have gode kort på hånden i andet halvår på grund af den svage yen. Hvorvidt det kan opveje tilbagegangen på det japanske marked er endnu uvist.

- Det amerikanske marked kommer tilbage i år, men konkurrencen bliver hårdere. GM og andre amerikanske producenter havde størst medvind fra den amerikanske økonomi. Toyotas markedssituation i Kina er forbedret, men endnu ikke helt på niveau, siger analytiker hos IHS Automotive Yoshiaki Kawano til Bloomberg News.

"Lillebror" Ford producerede 1,68 mio. biler i andet kvartal af 2013, næsten en kvart million biler mere end i andet kvartal af 2012. Den ikoniske bilproducent fra Michigan halter stadig en smule efter storebroren GM, der i 77 år var verdens største bilproducent målt på antal enheder, men mistede posten i 2007.

/ritzau/FINANS