Usædvanlig alliance: Amerikansk supermarkedsgigant vil slå Amazon med kinesisk hjælp

Kinesiske Alibaba kan være ved at et indgå et overraskende samarbejde, der kan katapultere den kinesiske netgigant ind på det amerikanske marked og ende i direkte infight med amerikanske Amazon.

USA største kæde af supermarkeder Kroger er udfordret, og søger nu hjælp i Kina. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUCY NICHOLSON

Der er lagt op til kamp i den amerikanske detail- og supermarkedsbranche, hvor en usædvanlig alliance er ved at opstå.

USAs største kæde af supermarkeder, Kroger, har været gevaldigt udfordret efter konkurrenten Whole Foods blev opkøbt af internetkæmpen Amazon, der med det samme satte strøm til Whole Foods onlinesalg og bankede priserne i bund. 

Analytikere og iagttagere har ventet på et svar fra Kroger. Det er nemlig ikke, hvilken som helst supermarkedskoncern, vi har med at gøre her.

Den 135 år gamle virksomhed er den største kæde af supermarkeder på hjemmemarked USA målt på en omsætning, som i 2016 landede på 115 milliarder dollar. Dermed også større i USA end verdens størte kæde Walmart.

Der har været sporadiske plask i vandet i form af en ny tøjlinje i 2800 butikker og et muligt samarbejde med en netportal, der har de helt unge forbrugere som målgruppe.

Men ifølge New York Post kan det modigste og mest ambitiøse træk være lige rundt om hjørnet. For selskabets ledelse har angiveligt været en tur i Kina for at holde møder med Alibaba - det kineiske modstykke til Amazon.

Meget tyder ifølge avisen på et samarbejde mellem den amerikanske supermarkedskæde og den kinesiske netportal, der har en af verdens rigeste mænd, Jack Ma, som ejer og topchef.

»Jeg tror, at et samarbejde handler om to ting. Teknologi og kapital, hvilket Alibaba har i bunkevis. Det er sparsomt, hvad Kroger har af teknologi, og i forhold til Amazon, er det også sparsomt, hvad Kroger har af kapital,« siger Scott Galloway, der er professor i marketing ved New York University og forfatter til en bog om Amazon, Apple, Facebook og Google til New York Post.

Alibaba kan tilbyde Kroger en onlineplatform, hvor kunder kan betale for deres varer gennem en app. Samtidig er det en mulighed for Kroger at blive teknologisk stærkere på udbringning af varer. I Kina har Alibaba lignende samarbejder med kinesiske butikskæder med stor succes.

For Alibaba er det en mulighed for at få et bedre fodfæste på det amerikanske marked med en stærk partner. Alibaba har ligeledes mulighed for at komme ind i USA med dens betalingstjeneste Alipay, der kan sammenlignes med det danske Mobilepay.