USA træffer overraskende valg om næste bombefly

Favoritterne tabte kampen om at bygge USAs næste bombefly. Den enorme kontrakt er i stedet gået til flyproducenten Northrop Grumman.

Foto: US AIR FORCE.
Læs mere
Fold sammen

Den amerikanske flyproducent Northrop Grumman har overraskende vundet kontrakten om at bygge USA næste bombefly, der skal sikre at USA i fremtiden kan vinde krige mod Kina eller Rusland. Kontrakten på ca. 550 mia. kr. og er den sandsynligvis største militærordre i dette årti, skriver Financial Times.

Det er lidt en overraskelse, at Northrop Grumman vinder aftalen, hvor et konsortium bestående af de konkurrerende flyproducenter Boeing og Lockheed Martin var regnet som favorit.

Det kommende bombefly skal afløse den aldrende flåde af de enorme bombefly B-52, som blev udviklet tilbage i 1950 og blandt andet blev berømte og berygtede for deres bombardementer under Vietnam-krigen. USA råder fortsat over 76 B52-fly.

Det nye bombefly skal være i stand til at undgå at blive opdaget af radarer og ødelægge luftforsvarssystemer i begyndelsen af en krig. Projektet er blevet fremskyndte, fordi moderne og sofistikerede luftforsvarssystemer i lande som Iran, Kina og Rusland i dag bedre kan holde fjendtlige fly fra deres luftrum.

Deborah Lee James, minister for USAs luftvåben,  sagde tirsdag i USA's forsvarsministerium Pentagon, at det nye fly vil kunne lette fra USA og ramme mål over alt på kloden. Planen er, at der skal leveres 100 nye fly, og at USA kan tage det første i brug fra 2025.

"Det trusselsniveau som har udviklet sig med mere effektive luftforsvarssystemer og meget mere effektive  luft-til-jord-missiler har skubbet vores aldrende bombefly længere og længere væk," sagde hun ifølge Financial Times.

General Robin Sand, chef for det amerikanske luftvåben såkaldte globale angrebskommando,  tilføjede, at forslaget fra Northrop Grumman indeholde  det klart bedste fly, og også var det bedste for de amerikanske skatteydere.

Amerikanerne er også kommet frem til, at et nyt bombefly samlet er en bedre økonomisk løsning end krydsermissiler, som koster omkring 10 mio. kr. stykket - penge der naturligt er væk, når missilet er affyret. Til sammenligning  har Northrop Grumman lovet at kunne producere de nye bombefly til under 4 mia. kr. pr. styk.

Det var forventet, at Northrop Grumman ville tabe kontrakten til sine konkurrenterne, da udbuddet blev åbnet i 2011. Virksomheden har ikke stået bag en større flykontrakt siden selskabet producerede stealth-flyet B2, der blev udviklet fra sidst i 1980. Northrop Grumman blev heftigt kritiseret for den aftale, fordi hvert B2-fly komme til at koste næsten 14 mia. kr. stykket.

Modsat har både Lockheed Martin og Boeing mere erfaringen. Lockheed Martin er i gang med at udvikle USA næste fighter-fly, kaldet F35 Joint Strik Fighter. Boeing fremstiller passagerfly og er ved at udvikle det nye KC-46-fly, der kan tanke militærfly i luften.

Richard Aboulafia, en analytiker fra analysehuset Tech Group, vurderer over for Financial Times, at aftalen kan ændre industrien.

"Det her betyder, at Northrup Grumman vil blive den næststørst krigsflyproducent i USA (efter Lockheed Martin, red), og at Boeing står over for nogle svære valg," siger Aboulafia.

Han peger på, at Boeing muligvis vil beslutte sig for fremover primært at satse på at være producent af fly til det private marked.