USA-optrapning mod terror kan ramme Mærsk hårdt

Bush vil have alt gods, der kommer til USA med fly og skibe scannet for indhold, der kan bruges af terrorister. Store containerskibe, som A.P. Møller sejler med, kan blive forsinket med op til 70 dage. Men det tror det danske rederi ikke bliver udgangen på sagen.

Verdens største containerskib, Emma Mærsk, kan blive stærkt forsinket, hvis præsident George W. Bush får held med at indføre en lov om scanning af alle container, der sejles til USA. Foto:Vincent Jannink Fold sammen
Læs mere
Den udbredte frygt for terror i USA har fået præsident George W. Bush til at underskrive et lovforslag, der kan få vidtrækkende konsekvenser for A.P. Møller–Mærsk.

Den amerikanske præsident vil have alt gods, der kommer til USA med fly og skibe scannet for indhold, der kan bruges af terrorister. Hidtil har kontrollen bestået af stikprøver, som det også er tilfældet i Danmark.

Ifølge det tyske industriforbund, BDI, tager det cirka ti minutter at scanne en container, og forbundet forudser derfor, at store containerskibe, som A.P. Møller sejler med, kan blive forsinket med op til 70 dage. Men det tror det danske rederi ikke på bliver udgangen på sagen.

»Hvorledes scanningen i praksis ville foregå og de faktiske tidsmæssige konsekvenser for transporten af containere, er svært at afgøre. Men at det for eksempel skulle betyde 70 dages forsinkelser ved lastning, lyder helt usandsynligt. De tidsmæssige konsekvenser ville først og fremmest være at finde på terminalerne, da containerne jo kunne klargøres/undersøges inden skibet ankommer, som det for eksempel sker i dag. Der er dog ingen tvivl om, at 100 procent scanning af containere i praksis ville medføre øgede omkostninger og længere leveringstider, og dermed generelt kunne komme til at hæmme verdenshandlen,« siger underdirektør Peter Frederiksen fra Maersk Line.

Maersk Line er navnet på containerrederiet i A.P. Møller–Mærsk Gruppen.

Ifølge konsulentvirksomheden Drewry Shipping Consultants i London blev der sendt 1,8 millioner 20 fods containere fra Europa til USA i 2006, mens antallet af containere fra Asien til USA var på 13,7 millioner.

Ifølge lovforslaget skal containerne være scannet i den havn, hvor de bliver afskibet, inden de kommer til USA, og loven skal træde i kraft i 2012. Det kan derfor give pladsmangel i havnene, som i forvejen flere steder er fyldt til bristepunktet.

Driver over 40 havne
APM Terminals, der også er en del af A.P. Møller–Mærsk Gruppen, driver flere end 40 havne i hele verden, og bliver derfor også direkte påvirket af loven, hvis den fastholdes i sin nuværende udformning.

Containerhavne i hele verden benytter begrebet »Turn Times« til at måle havnens effektivitet. »Turn Times« dækker over den tid, det tager for en lastbil at hente eller bringe en container i en containerhavn inklusive papirarbejdet. I en af verdens største containerhavne, Pier 400 i Los Angeles, var »Turn Times« for A.P. Møllers containere i gennemsnit lidt mere end 20 minutter i sidste uge. En scanning af containerne vil derfor forøge tidsforbruget med cirka 50 procent. Al hastværket skyldes, at rederierne har en økonomisk interesse i at få containerskibene hurtigt ind og hurtigt ud af havnene igen.

George W. Bush’ planer om at scanne indgående gods har mødt hård kritik af både politikere i Bruxelles og af containerrederiernes interesseorganisation World Shipping Council. I Bruxelles er der undersøgelser i gang, der skal fastslå, om det amerikanske træk er i strid aftaler i verdenshandelsorganisationen WTO.

EUs toldkommissær Laszlo Kovacs har udtalt, at det i sidste ende kan blive de europæiske skatteborgere, der kommer til at betale for den amerikanske lov, fordi det er europæiske virksomheder, der bliver ramt.