USA-konkurrent stikker kæp i Grundfos-topchefens væksthjul

Grundfos’ topchef, Mads Nipper, kæmper for at skabe vækst og tjene penge. Men den internationale konkurrence er hård, og konkurrenterne haler ind på pumpevirksomheden i Bjerringbro.

Selv om Mads Nipper, Grundfos’ topchef, kan levere en flot vækst i driftsindtjeningen på op imod 30 procent, så er det ikke nok til at skjule, at pumpegiganten er udfordret på salgsvæksten. Foto: Sara Gangsted Fold sammen
Læs mere

For første gang siden kriseåret 2009 falder pumpekoncernen Grundfos’ omsætning, ligesom selskabet er blevet overhalet på omsætning af sin største konkurrent, amerikanske Xylem. I året første seks måneder solgte Grundfos, der har hjemme i Bjerringbro i Midtjylland, pumper for 11,6 mia. kr., mens Xylem solgte for 11,9 mia. kr. For Grundfos’ vedkommende er der tale om et fald målt i danske kroner på 2,5 pct. Fraregner man frasalg af virksomheder og andre særlige forhold, er der tale om et fald på 1,5 pct.

Selv om topchef Mads Nipper kan levere flot vækst i driftsindtjeningen på knap 30 pct. til 824 mio. kr., er det ikke nok til at skjule, at Grundfos er udfordret på salgsvæksten.

Mads Nipper er meget langt fra at leve op til det vækstmål på seks procent om året, som blev opstillet i den strategi, han præsenterede sidste år. Derfor bliver målet efteralt at dømme blødt kraftigt op i forbindelse med en revision af strategien senere på året.

Presset er størst i USA, hvor Grundfos selv skruede op for sine aktiviteter sidste år.

»Det bliver ikke nemt«

»Mange af vores konkurrenter i USA har skruet op for aggressiviteten i markedet, måske til dels som en reaktion på, at vi sidste år øgede vores aktivitet. Det har vi kunnet mærke,« siger Mads Nipper.

Krise vil Mads Nipper dog ikke kalde det.

»Jeg er ked af at kalde det en vækstkrise, men vi slider hårdt. I begyndelsen af året var målet overordnet set marginal vækst. Det er stadig ambitionen, men det bliver ikke nemt,« siger Mads Nipper.

Nedturen begyndte allerede i slutningen af 2015 efter et flot første halvår, hvor det amerikanske marked trak væksten. Omsætningen voksede, dels på grund af prisstigninger, dels fordi Grundfos fik en ny aftale i land med én af de største distributører af pumper inden for kunstvanding og grundvandsboring. Samtidig betød tørke i dele af USA, at der var god gang i salget af grundvandspumper.

Da en opbremsning i salget begyndte at vise sig, satte Grundfos’ sælgere en slutspurt ind, og december blev den bedste måned nogensinde i salgsmæssig sammenhæng.

Første halvår har imidlertid vist sig endnu mere vanskeligt.

Grundfos har valgt at holde stædigt fast i det russiske marked for at være sikker på at være klar, når der igen kommer vækst i markedet. Men salget er bare fortsat med at falde.

I USA er konkurrencen på markedet skærpet, og Grundfos har til dels selv været med til at sparket det i gang. Men endnu større betydning har det, at tørke i Texas og Californien er blevet afløst af regn, og salget af grundvandspumper ifølge Mads Nipper er faldet med 20 til 30 procent.

Pumper pumpet ud på lagrene

Samtidig har det i bagklogskabens lys vist sig, at Grundfos i USA ikke kun har pumpet vand, men også salgstal, om end i mindre målestok, ved at fylde lagrene hos distributørerne lidt for meget. Selv om der ifølge Mads Nipper kun er tale om et sted mellem 20 og 30 millioner kroner, så tæller selv små beløb, når man taler om marginal vækst.

»Vi har valgt at nedbringe vore lagre hos distributørerne. Det har kostet noget på omsætningen, men det er ikke et dårligt tab,« siger Mads Nipper, der gentagne gange har slået til lyd for, at han ønsker sund og profitabel vækst og ikke er interesseret i, at Grundfos’ vækst skal hentes hjem ved kunstgreb.

Derfor kommer Grundfos heller ikke til at levere en rekordafslutning på 2016.

»Vi kommer ikke til at slå sidste års december. Set i bagklogskabens lys var vi måske en spids for aggressive til at lægge lagre ud til distributørerne i USA. Det gør vi ikke i år. Det vil være uklogt og uprofessionelt,« siger Mads Nipper.

I løbet af 2016 har Grundfos skiftet USA-direktør. Ifølge Berlingske Business’ oplysninger var Mads Nipper og den gamle direktør ikke enige om linjen, så direktøren sagde op. Mads Nipper afviser, at direktørskiftet er årsag til faldet i salget i USA.

»Faldet skyldes ikke direktørskiftet. Men det var det rigtige at gøre. Med Dieter Sauer (ny direktør på det amerikanske marked, red.) vil vi få en mere professionel tilgang til salgsarbejdet,« siger Mads Nipper.