Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det sker, efter at de amerikanske sundhedsmyndigheder på baggrund af nye data har fastslået, at diabetespillen ikke øger risikoen for hjertetilfælde, skriver Bloomberg News tirsdag.
Avandia var på toppen i 2007, hvor det solgte for 3 mia. dollar årligt. Men da New England Journal of Medicine offentliggjorde en analyse af en række mindre studier, der viste, at brug af Avandia var forbundet med 43 pct. større risiko for hjertetilfælde, blev produktet taget af markedet i Europa, mens man i USA indførte hårdføre restriktioner i forbindelse med salget.
I 2012 var salget af Avandia dumpet til 9,5 mio. dollar, og midlet løb af patent i 2011. Derfor er det også mindre sandsynligt, at Glaxosmithkline vil sætte markedsføringsmaskinen i gang oven på de løftede restriktioner.
- Uden patentbeskyttelse vil man formentlig ikke se øget markedsføring eller nogen, der promoverer Avandia, siger Damien Conover, der er analytiker hos Morningstar, til nyhedsbureauet Reuters.