Urban satser på borgerjournalistik

I fremtiden skal Urbans spalter også fyldes af læserne.

Læs mere
Fold sammen
Med syv millioner kroner i lommen skal der nu satses på de unge. Sådan er meldingen fra Urban ovenpå, at avisen har fået 7,3 millioner kroner over tre år fra den såkaldte omstillingspulje under Dagbladsnævnet.

Støtten skal hjælpe til, at der kommer en bedre økonomi ind i avisen. Konkret skal støtten omsættes til, at avisen i højere grad vil satse på, at læserne skal involveres i avisen.

”Vi tror, at vi skal etablere nogle grupper, ligesom JydskeVestkysten har lavet borgerjournalister. Vi vil gerne lave et tilbud til læsere af Urban, som selv har lyst til at være med til at bidrage, og på den måde tilbyde dem at levere stof inden for bestemte områder. Det kan eksempelvis være anmeldelser af cafér og restaurenter,” siger Lisbeth Knudsen, koncernchef i Berlingske Media, der ejer Urban.

Vil det sige både på print og på nettet?

”Det er primært et printprojekt. Vi har ikke søgt om støtte specielt til Urban.dk. I stedet for at gøre meget ud af Urbans hjemmeside, skal Urban leve på via sociale medier som eksempelvis Facebook og Twitter,” siger Knudsen.

En anden del af projektet er det den kommercielle del. Her vil Urban satse på flere aktive kampagner som, da avisen lancerede en antivolds-kampagne.