Ur-gigant vil kæmpe mod Apple og Samsung

Som følge af Swatchs faldende aktiekurs gennem længere tid ser det ud til, at selskabet nu barsler med planer om et nyt smart-ur, der kan tage kampen op med de store teknologi-giganter.

Swatch barsler nu med planer om et nyt smart-ur, som ventes på gaden i 2015. På billedet ses Samsungs nyeste model indenfor kategorien. Fold sammen
Læs mere
Foto: KIM HONG-JI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den schweiziske ur-gigant Swatch har gennem længere tid taget afstand fra truslen fra markedet for smart-ure, som både Apple og Samsung ventes at dominere.

Men som følge af selskabets faldende aktiekurs gennem længere tid ser det ud til, at Swatch er vendt på en tallerken, idet selskabet nu barsler med planer om et nyt smart-ur, som ventes på gaden i 2015.

Det skriver Wall Street Journal.

Swatch-topchef Nick Hayek har tidligere sagt, at smart-ure ikke lever op til virksomhedens luksusbrands som Omega og Breguet, og at urenes displays er alt for små til at være funktionelle. Siden har rygterne om Apples indtog på markedet for smart-ure taget til, og aktiekursen i Swatch er det sidste halve år dykket med omkring 15 pct.

Derfor erklærer en talsmand fra Swatch nu, at selskabet i 2015 vil lancere et smartur, med specielle fitness-funktioner, der kan måle puls og løbehastighed.

- Nick Hayek er uden tvivl meget bekymret, men det kan han selvfølgelig ikke sige offentligt, siger Mario Ortelli, som er analytiker hos Bernstein, til Wall Street Journal.

- Apple er et teknologisk monstrum, der har en klar historie med at ødelægge de kategorier, de befinder sig i, siger analytiker hos Aviate Global, Gary Paulin, der anbefaler investorer at sælge Swatch-aktier på grund af den store trussel fra Apple, som han vurderer til at være den største trussel mod Swatch, siden digitalure vendte op og ned på branchen.

Det estimeres, at Apple vil sælge 4 mio. smarture i 2014 og hele 50 mio. første år på markedet, og derfor står Swatch over for en kæmpe udfordring, hvis selskabet vil erobre markedet.