Universitetssamarbejde sætter turbo på Topsøe-vækst

Den innovationstunge Lyngby-virksomhed arbejder tæt sammen med flere universiteter. Og det på en måde, som topchefen for Haldor Topsøe, Bjerne S. Clausen, mener, andre kan lære noget af.

Haldor Topsøes topchef, Bjerne S. Clausen, ser masser af muligheder i, at virksomhedens forskere også tør tænke de vilde tanker og gøre plads til fri forskning. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Samarbejdet mellem erhvervsliv og universiteter får til tider nogle hårde ord med på vejen. Aktører efterspørger ofte et mere tilgængeligt og gnidningsfrit system. Men hos Haldor Topsøe mener man, at kritikken af samarbejdet til tider kan være uberettiget.

Lyngby-virksomhedens topchef Bjerne S. Clausen peger på, at simpel forventningsafstemning kan være med til at løse nogle af de problemer, der kan opstå.

»Virksomhederne forstår måske ikke altid, hvor styrken i samarbejdet ligger. Omvendt så må universiteterne nok også blive bedre til at sige fra til nogle projekter. Der skal være en klar forventningsafstemning blandt parterne for, at det her kan komme til at fungere,« siger Haldor Topsøe-topchefen.

Det er ikke uden årsag, at Haldor Topsøe, der gør sig i katalysatorer, batterier og andre højteknologiske industriprodukter, bruger mange kræfter på forskningssamarbejde med universiteterne og deres studerende. Langtfra. Der er tale om en målrettet indsats, der skal være med til at gøre virksomhedens ambitiøse tiårsplan til virkelighed. En plan, der lyder på en seksdobling af omsætningen inden for et årti.

Virksomheden har i hele sin 74-årige levetid været fokuseret på forskning, men de seneste år er den bl.a. som følge af en ændring i ejerforholdende og en skrap konkurrence-situation blevet intensiveret.

»Forskningen er ekstremt vigtig for os. Vi er ganske enkelt en videnskabeligt baseret virksomhed, og det er vi for at kunne konkurrere. Det er ikke for sjov, at vi bruger 11-12 procent af omsætningen på forskning, udvikling og innovation,« siger han og tilføjer:

»Det er simpelthen nødvendigt for os. Vi er en relativt lille virksomhed, globalt set. Vi konkurrerer på indhold og kvalitet – og ikke pris. Det betyder, at vi er tvunget til hele tiden at komme ud med nye eller forbedrede produkter.«

Rettigheder er en barriere

Virksomheden har traditionelt haft et tæt samarbejde med forskningsverdenen på universiteterne, men de opskruede ambitioner har blot sat endnu mere fart på samarbejdet. Det tætte parløb med universiteterne gør dog også, at virksomheden Haldor Topsøe risikerer at løbe panden mod den mur, som andre virksomheder til tider betegner som en barriere i samarbejdet mellem erhvervslivet og universiteterne. Nemlig risikoen for uenighed om, hvem der har rettighederne over hvad i et forskningsprojekt.

Bjerne S. Clausen mener dog, at situationen er blevet bedre i takt med universitetslovens modernisering. Han oplever i hvert fald ikke problemer med aftaler for tiden. Han mener tværtimod, at de grundlæggende rammer er ret klare efterhånden.

»I brede termer er det sådan, at hvis vi går ind i et samarbejde, hvor vi betaler det hele, så er det os, der ejer opfindelserne. Er det et almindeligt projekt med en ph.d., hvor vi betaler en del af lønnen, eller en kandidat, hvor vi ikke betaler noget, så tilhører opfindelserne omvendt universitetet. Men i rammeaftalen står det klart, at vi kan købe os ind i det. Hvis det er en blockbuster, så kan man genforhandle,« siger han.

Plads til fri forskning

Det lyder meget simpelt, men alt kan naturligvis være mere kompliceret i virkeligheden. At der overhovedet kan opstå tvivl om rettigheder i forbindelse med samarbejder mellem universiteter mener, Bjerne S. Clausen simpelthen handler om fejl i forventningsafstemningen. Han erfarer, at nogle virksomheder tror, de kan bruge et universitetsprojekt til eksempelvis at udvikle et eksisterende produkt.

»Et af problemerne er nok, at virksomhederne prøver at lægge produktudviklingen ud på universiteterne. Det er ikke universiteternes rolle. Deres opgave er at genere ny viden, at undervise og uddanne kandidater,« siger han og tilføjer:

»Hvis et projekt handler om at produktudvikle, så kan det jo være svært for en virksomhed at se fornuften i, at rettighederne ligger hos universitetet. Så måske skulle man bare lade være med det og i stedet satse på den langsigtede forskning.«

I det hele taget mener Haldor Topsøe-topchefen, at man skal huske at opretholde en balance mellem den strategiske forskning og den fri forskning.

»Jeg kan godt blive lidt bekymret over, at fokus ligger på, at alt skal være nyttigt. Der er også behov for, at der er nogle forskere, der kan tænke de vilde tanker. Der skal stadig være penge til den fri forskning. Det er dér, de store gennembrud kommer fra. Det er jo fra den forskning, Nobelpriserne kommer,« siger Bjerne S. Clausen.