Unibrew sikrer selvstændigheden

Opkøbet af finske Hartwall giver Royal Unibrew en størrelse i Norden, der gør at selskabet nu er toer i både Danmark og Finland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen

Det er ikke mange år siden, at Royal Unibrew stod få centimeter fra afgrunden som følge af en voldsom ekspansion og medfølgende milliardgæld. Enten ville selskabet knække halsen eller blive slugt af partneren Heineken for en slik, lød forudsigelsen fra mange. Efter en sjælden succesrig turnaround er Unibrew i dag i særdeles god gænge. Så god, at selskabet torsdag kunne annoncere et kæmpe opkøb af finske Hartwall for 3,3 milliarder kroner – købt fra netop Heineken.

Opkøbet er et klart signal om, at Unibrew vil sikre sig en levedygtig størrelse på den lange bane, og signalet er lige så tydeligt fra Heineken. Den hollandske bryggerikæmpe skal ikke eje bryggerier i Norden, men vil hellere bruge Unibrew som producent af Heineken i Norden.

Heinekens fokus er i stedet stift rettet mod vækst i Asien, og det må med Unibrews køb af Hartwall siges at være meget urealistisk, at Heineken køber Unibrew.

Opkøbet giver Unibrew en størrelse i Norden, der gør selskabet til førsteudfordreren til Carlsberg i Norden. Unibrew bliver nu toer i både Danmark og Finland efter Carlsberg, ligesom Unibrew ejer 25 procent af Norges næststørste bryggeri, Hansa-Borg. Dertil kommer en stærk position i Baltikum, hvor Unibrew slås med finske Olvi om at være toer efter Carlsberg.

Købet af Hartwall er blevet muligt, fordi Heineken tidligt på året skød en salgsproces for Hartwall i gang, men ikke alle havde set Unibrew løbe med det finske bryggeri. Det skyldes, at Unibrew efter en imponerende genopretning siden dødsdansen under finanskrisen i 2008/2009 har været anset som en stabil udbytteaktie med fokus på at sende penge tilbage til aktionærerne i stedet for at ekspandere.

Når aktiemarkedet reagerede så negativt torsdag på nyheden – aktien faldt 6,8 pct. – skyldes det dels, at udbytteudbetalingerne nu sættes på pause i halvandet år, dels at selskabet har en anstrengt historik med opkøb, der ikke har givet værdi for aktionærerne.

Med en lang række effektiviseringstiltag og frasalg gennemført er Unibrew imidlertid blevet så velsmurt en maskine med så stærkt et økonomisk råderum, at fristelsen til at købe Hartwall og sikre en meget stærkere position i Norden var for stor – også selv om der venter en stor opgave med at øge indtjeningskraften i Hartwall, der ikke er nær så stærk som i resten af Royal Unibrew.

Selskabets ledelse og bestyrelse har måske også lyst til at vise verden, at det genoprettede Unibrew godt kan skabe værdi for aktionærerne ved at vokse – og ikke kun ved at skære til.

Det virker klogt, at Unibrew har tilbudt Hartwall-familien, der grundlagde det finske bryggeri i 1836, at komme med på vognen igen som aktionær. Familiens nøje kendskab til det finske marked kan vise sig vigtigt i kampen mod Carlsberg.

Med opkøbet har Royal Unibrew cementeret sin position som toer i Norden efter Carlsberg – og sandsynligvis sikret sin selvstændighed mange år endnu.