Unibrew opruster til kamp mod Carlsberg om Norden

Danmarks næststørste bryggerigruppe, Royal Unibrew, har med et stort opkøb af finske Hartwall placeret sig i en markant bedre position til at tage kampen om det nordiske marked op med Carlsberg.

Royal Unibrew har med et stort opkøb af finske Hartwall placeret sig i en markant bedre position til at tage kampen op med Carlsberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nanna Kreutzmann

Fronterne mellem Danmarks to største bryggerier, Carlsberg og Royal Unibrew, er blevet trukket markant op med Unibrews for mange overraskende store opkøb af finske Hartwall. Carlsberg og Unibrew vil nu være etter og toer i både Danmark og Finland. Og samtidig udvides samarbejdet mellem Unibrew og Carlsbergs store rival, Heineken.

Royal Unibrew køber Hartwall af netop Heineken, som Unibrew fremover skal producere det berømte Heineken-mærke for i Finland og Baltikum. Det vil give Unibrew en betragtelig større indtjening på Heinekens øl, og det kan være med til at tage markedsandele fra Carlsbergs produkter.

»Det er meget centralt, at Unibrew nu skal producere Heineken på disse markeder. Det gør det meget mere lukrativt for Unibrew og er nok årsagen til, at Unibrew har budt mest for Hartwall. Opkøbet stiller selskabet meget stærkere i den nordiske konkurrence mod Carlsberg, da Unibrews position i Finland bliver som i Danmark, og det stærke Heineken-mærke kan bruges til at tage markedsandele fra Carlsberg,« vurderer Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

Gode muligheder – men øget risiko

Den samlede pris inklusive gæld for Hartwall – den såkaldte enterprise value – på 3,3 milliarder kroner svarer til knap ni gange Hartwalls driftsindtjening i 2012. Det er en høj pris i det lys, at Hartwalls markedsandele i Finland er faldet betragteligt siden 2007, og da opkøbet samtidig sætter Unibrews udbyttebetalinger til aktionærerne på pause, fik det aktien til at falde 6,8 procent i går til kurs 510. Royal Unibrews markedsværdi var til sammenligning 5,4 milliarder kroner, før opkøbet blev annonceret.

Det er dog ikke en høj pris, hvis Unibrew kan leve op til målet om at løfte Hartwalls relativt svage overskudsgrad på 9,1 procent mod Unibrews på 14,4 procent sidste år. Unibrew kan også bruge erfaringerne fra Danmark i kampen mod Carlsberg, der er markedsleder i Finland.

»Opkøbet giver god mening. Unibrew kan give Hartwall større opmærksomhed end Heineken, for hvem det kun var et meget lille marked. Derfor tror jeg, at Unibrew kan løfte Hartwall, og samtidig vil Heineken-aftalen give en klart bedre kapacitetsudnyttelse i Finland,« siger Michael Rasmussen, aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier.

Han hæfter sig også ved, at Hartwall-familien deltager i opkøbet og nu bliver stor-aktionær i Unibrew, ligesom der gives plads til et finsk bestyrelsesmedlem. Det styrker chancerne for succes på det finske marked.

Det åbne spørgsmål, som fik en del aktionærer til at sælge ud af Unibrew-aktierne torsdag, er, om Unibrew kan få Hartwall til at vokse og forbedre indtjeningen så meget som planlagt.

»Det er en kold spand vand i hovedet på de aktionærer, som havde investeret i Unibrew, fordi det er et stabilt selskab, der betaler gode udbytter. De søger nok andre steder hen nu. Det er svært at være forelsket i det finske marked, hvor der er et prispres, men hvis det lykkes at løfte indtjeningen i Hartwall og tage markedsandele med Heineken-aftalen, så kan det blive et fornuftigt opkøb,« mener Morten Imsgard.

Vil udnytte Carlsberg-kendskab

Royal Unibrews administrerende direktør, Henrik Brandt, er overbevist om, at opkøbet vil skabe værdi for aktionærerne trods torsdagens store kursfald. Han understreger fordelen ved det indgående kendskab til hovedkonkurrenten på det finske marked.

»Det giver større forudsigelighed at kende konkurrenterne. Det er et marked på størrelse med det danske, og Hartwall har drikkevarer i alle kategorier, og den model har vi haft succes med i Danmark,« siger Henrik Brandt.

Mens Hartwall har tabt en del markedsandele i Finland de seneste år på ølområdet, så understreger Henrik Brandt, at Hartwall har fastholdt sine markedsandele for læskedrikke og vand, hvor selskabet har en føren-de position i Finland.

Han ser mulighed for at styrke Hartwalls position på alle områder i Finland, ligesom Unibrew skal profitere på vækstmulighederne for Heineken-mærket. I Danmark og Norge er det gennem de seneste år lykkedes at nå en markedsandel for Heineken på henholdsvis cirka tre og seks procent, mens markedsandelen for Heineken i Finland og Baltikum ligger helt nede omkring 0,5 procent. Ifølge direktøren er der ingen tvivl om, at potentialet for Heineken er større i de lande.

Carlsberg sidder på omkring 53 procent af det finske ølmarked, mens Unibrew med købet af Hartwall får 22 procent af det marked. Hartwall havde dog tilbage i 2007 hele 32 procent af det finske ølmarked.

Klik her for stor grafik