Unibrew køber Camparis italienske sodavandsforretning

Royal Unibrew har købt en slurk af det italienske sodavandsmarked gennem en 0,6 mia. kroner stor overtagelse af en del af Campari.

Danske Royal Unibrew har købt en bid af Campari. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stefano Rellandini

. Royal Unibrew har købt Gruppo Camparis sodavandsforretning, Freedea Lemonsoda, for 0,6 mia. kr. Opkøbet, der ventes gennemført inden udgangen af 2017, finansierer bryggeriet ved at optage bankgæld.

Med købet fordobler Royal Unibrew antallet af produkter, som butikkerne forventes at have på hylderne.

- Vores commitment til det italienske marked cementeres og positionen udbygges med dagens opkøb. Vi har med Ceres Strong Ale ét "must-stock" produkt, og nu tilfører vi nummer to til porteføljen med Freedea Lemonsoda, siger administrerende direktør i Unibrew Hans Savonije ifølge en meddelelse.

Købet ventes at styrke Unibrews indtjening per aktie fra og med 2018 og bidrage med en omsætning på omkring 245 mio. kr.

Samtidig giver opkøbet Unibrew såkaldte skalafordele, hvor bryggeriet kan udnytte, at det allerede har en distribution på plads.

- Købet forventes endvidere at styrke den eksisterende kommercielle platform i alle afsætningskanaler, og da route-to-market stort set er den samme som for Royal Unibrews eksisterende ølforretning i Italien, forventes der at kunne opnås operationel synergi til gavn for såvel den eksisterende produktportefølje som den opkøbte, skriver bryggeriet.

Med købet følger varemærker som Freedea Lemonsoda, Freedea Oransoda, Freedea Pelmosoda, Crodo Lisiel og Crodo Chinotto samt produktionsfaciliteter i Crodo i det nordvestlige Italien nær Lago Maggiore.

Freedea Lemonsoda beskrives af Unibrew som nummer et i det italienske marked for citrusbaserede læskedrikprodukter.

- Med vores store "multi-beverage" erfaring tror vi på, at der er mulighed for at skabe yderligere vækst i den tilkøbte forretning, siger Hans Savonije ifølge pressemeddelelsen.

/ritzau/FINANS