Ungt fynsk firma sælger uden sælgere

Selvom virksomheden ikke har ansat nogen sælgere, vokser den støt og roligt år for år.

Jesper Refning, Managing Partner i Daxiomatic. Fold sammen
Læs mere

Ingen vækstmål eller mål om faktureringsgrader og med en strategi om at sælge så lidt som muligt, har den lille ERP-virksomhed (Enterprise Ressource Planning) Daxiomatic alligevel fundet vejen til vækst. Det viser offentliggørelsen af virksomhedens 2015-regnskabet med en øget omsætning på 37 pct. sammenlignet med året før

Daxiomatic, med hjemsted i Odense, blev stiftet i 2010 som et modsvar til det etablerede ERP-marked. Produktet, de sælger er administrative IT-systemløsninger, der kan optimere og effektivisere en virksomheds ressourcer og processer og synliggøre resultaterne. Siden 2012 er bruttofortjenesten steget støt og roligt fra 6,7 mio. kr. til 25,4 mio., og nettoresultatet er fulgt med i perioden fra et nul til fem mio. kr. sidste år.

Men der er altså ingen sælgere ansat i virksomheden, der kan overtale kunderne til at vælge Daxiomatic frem for andre udbydere.

Værdiskabelse over indtjening
Managing Partner i Daxiomatics, Jesper Refning, slår fast, at der ikke findes et mål om at sælge mest muligt, og det er lige præcis det, der har givet bonus, mener han. Ifølge ham er et typisk salgskorps derfor ikke nødvendigt for at sælge. I stedet dyrker virksomheden et højt informationsniveau og det tætte kundeforhold, der kan føre til længerevarende relationer.

»Vi har bygget et firma op, der er fokuseret på at skabe værdi hos vores kunder. De bliver vejledt til dét, der øger værdien for dem. Ofte joker vores kunder med, at vi aldrig vil sælge dem noget«, siger Jesper Refning, og fortæller også, at man løber ind i undren over virksomhedens kundekontrakt, der lidt atypisk giver mulighed for øjeblikkelig opsigelse.

»Vi sætter os selv meget bevidst i en kattepine, hvor vi hver eneste dag giver kunderne frihed til at vælge en anden leverandør. Hvis de på nogen måde har lyst til det, så har vi ikke gjort vores job godt nok,« fortæller Jesper Refning. Han ved, det kan virke banalt at sige, at man altid ”sætter kunden først”, men mener, at det er en af grundene til virksomhedens fremgang.

»Selvfølgelig handler salg for de fleste om at tjene nogle penge, men dem tjener du ikke, hvis du ikke har kunderne på din side,« slutter Jesper Refning.