Unges nye festvaner presser Cult tæt på underskud

Unges ændrede festvaner og en mislykket satsning i Afrika er skyld i, at danske Cult ud af en omsætning på flere hundrede mio. kr. blot kan præsentere et overskud på 1,5 mio. kr.

Foto: Kim Haugaard. Stifter og bestyrelsesformand i Cult, Brian Sørensen, er ikke tilfreds med det beskedne overskud på 1,5 mio. kr.
Læs mere
Fold sammen

Før finanskrisen kunne Cult præsentere resultater på tocifrede milliongevinster, men de tider er ovre.

Det skriver Børsen.

Nu er overskuddet på beskedne 1,5 mio. kr. ud af en omsætning på flere hundrede mio. kr., selvom der ifølge Børsen stadig sælges mere end et Cult-produkt i sekundet på verdensplan.

Mokaï og Cult Shakere er nogle af de produkter, som Cult står bag. Men de unge har tilsyneladende ændret deres vaner, så der bliver langet færre af de sukkerholdige alkoholiske drikke over bardisken.

Det mener i hvert fald stifter og bestyrelsesformand Brian Sørensen, der ikke er tilfreds med resultatet.

»De går senere på natklub end tidligere. De køber stadig vores produkter, men det sker gennem billigere salgskanaler som supermarkeder, og det tjener vi ikke lige så mange penge på på grund af de store kædeaftaler,« siger han til Børsen.

Sidste år skulle Cult være kommet ind på det sydafrikanske marked, men det indtog lader vente på sig, og indtil videre går det trægt med at få solgt de alkoholiske Mokaï til afrikanerne.

Brian Sørensen forklarer til Børsen, at det gik galt med en distributør, og at man derfor selv vil stå for det nu. Derfor venter man til efteråret med udrulningen, da det er sommerperiode og højsæson.