Unge zapper væk fra TV-nyheder

Forskere advarer om, at de traditionelle medier risikerer at tabe en hel generation på gulvet.

For mange unge virker de traditionelle TV-nyheder helt oldnordiske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Helsinghof
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kun 6 procent af de 12-24-årige og 13 procent af de 25-39-årige ser TV-avisen på en almindelig hverdag, mens det er hele 42 procent af dem over 60, der stiller ind på DR 1s nyheder. Tendensen er den samme for Nyhederne på TV 2, der dog har flere seere i alle aldersgrupper. Det viser tal, som DR Medieforskning har fundet for Politiken.

Professor Anker Brink Lund fra Copenhagen Business School siger, at det er selve nyhedsbegrebet, som er under pres.

»De unge føler det typisk ikke som en borgerpligt at følge med i nyhederne. De zapper væk uden det mindste gran af dårlig samvittighed«, siger han til Politiken.

Naja Nielsen, der er chefen for TV-avisen på DR, medgiver, at det er en kæmpe udfordring.

»For en ung generation er det en meget langsom måde, vi præsenterer nyhederne på. De får en halv time, som de ikke har indflydelse på. Om 10 til 15 år kan det være, at de selv kan bladre rundt i nyhederne ved hjælp af deres smartphone«, siger Naja Nielsen til Politiken.