Unge stresser over juleshopping

Stor forskel på, hvad der får mænd og kvinder til at stresse over indkøb til julehøjtiden.

Jul, jul, jul... indkøbene op til højtiden stresser mænd og kvinder på forskellig vis. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen

Vi har allerede passeret første søndag i advent, gaderne er pyntet med gran og røde hjerter i lygtepælshøjde, butiksruderne er for længst blevet dekoreret med julemænd og kunstig sne, og storcentrene holder søndags og aften-åbent for at tilgodese de travle julegaveshoppere.

At danskerne har så travlt med at få købt alle deres julegaver i tide, slår en ny repræsentativ undersøgelse foretaget af YouGov for MasterCard fast.

34 procent af de 18-74-årige danskere føler sig stressede af at købe julegaver, og værst står det til blandt unge mellem 18 og 34 år, hvor knap halvdelen - 44 procent - stresser, skriver MetroXpress.

Undersøgelsen viser desuden, at der er stor forskel på, hvad der får mænd og kvinder til at stresse over juleshoppingen. 23 procent af mændene stresser over de mange mennesker i butikkerne, og det er der en god forklaring på, vurderer stressforsker Bo Netterstrøm.

»Mænd stresser over køerne og de mange mennesker i butikkerne, fordi de inderst inde ikke gider det der juleshopperi. Hvis der er kø, er det endnu mere forfærdeligt,« siger Bo Netterstrøm.

Han er overrasket over, at de fleste kvinder, der stresser, bekymrer sig om økonomien.

»Det plejer at være en mandeting at stresse over, om pengene rækker,« siger han.

Kønsforsker Karen Sjørup fra RUC er dog langtfra overrasket over, at knap en femtedel af kvinderne bliver stressede i julen over økonomien.

»Det er kvinderne, der køber langt de fleste julegaver og alt andet i forbindelse med julen. Familien Danmark lider stadig under krisen, og at de ikke har fået flere penge mellem hænderne stresser kvinderne, at de ikke har hul i budgettet til at købe store gaver til børn, børnebørn og de andre familiemedlemmer, der skal have gaver,« siger Karen Sjørup til MetroXpress.