Unge stjernefrø scorer 75.000 kroner og jobsamtaler i Danske Bank

Fire CBS-studerende er blevet 75.000 kr. og en jobsamtale hos Danske Bank rigere, efter at de vandt en big data-konkurrence afholdt i samarbejde mellem banken, CBS og KMD.

Danske Bank stod bag en big data-konkurrence for CBS-studerende, der handler om at udvikle nye dataløsninger for banken. Vinderholdet fik 75.000 kroner og en jobsamtale hos Danske Bank. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere
Fold sammen

Sjældent har en skoleopgave været så mange penge værd.

I Danske Banks kuppelsal i det indre København vandt fire studerende onsdag 75.000 kroner og jobsamtaler hos Danske Bank i en big data-konkurrence, som banken afviklede i samarbejde med CBS og IT-virksomheden KMD.

Konkurrencen blev afholdt i forbindelse med en eksamen for de studerende på den nye big data-linje på CBS. Vinderholdets projekt gik i al sin enkelthed ud på at bruge enorme mængder data til at gøre kontakten mellem banken og dens kunder mere effektiv og nærværende.

»Vi undersøger kundedata fra Danske Bank og prøver at finde ud af, hvordan man kan bruge det til at komme tættere på sine kunder, og hvordan man på den måde kan tilbyde dem de rigtige produkter,« fortæller en af vinderne, Martin Arena Jørgensen.

Crowdsourcing

Danske Bank havde, i anonymiseret form, stillet enorme mængder data om deres kunder til rådighed for de studerende fra CBS via såkaldt crowdsourcing.

Crowdsourcing går ud på, at en virksomhed outsourcer noget materiale til et relevant netværk af mennesker, som skal løse en opgave ud fra materialet, og for Danske Bank giver det god mening at alliere sig med netop studerende inden for big data.

»Vi er bankmænd, og vi tænker på en bestemt måde. Ved at lade studerende arbejde med anonymiserede kundedata får vi en masse input, som vi aldrig selv var kommet frem til,« forklarer Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

I spidsen for projektet står professor på CBS Jan Damsgaard, der ligesom Jesper Nielsen mener, at det giver god mening for banken at outsource deres materiale til hans studerende.

»Som virksomhed kan du ikke have alle specialister inden for et bestemt område ansat. Når Danske Bank giver disse data ud til de studerende, er det gavnligt for begge parter,« siger han.

Og hvis de fire af hans studerende, som vandt konkurrencen, ikke træder ud fra deres jobsamtaler med en ny stilling på cv’et, er professoren ikke bekymret. Der er nemlig massiv efterspørgsel på personer, som er specialister i big data.

»Fremtiden tilhører dem, som kan finde ud af det her,« forudsiger Jan Damsgaard.