Unge kvinder vilde med at handle brugt på nettet

De skaber personlig stil ved at kombinere brugt og nyt. Dba.dk har firedoblet trafikken på fem år.

Fremgangen hos dba.dk skyldes, at det både er blevet smart og nemt at handle brugt på nettet, og det ses især hos unge kvinder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Esben Salling
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den Blå Avis, dba.dk, venter i år at få 15 mio. annoncer på nettet. Dermed er annonceringen på genbrugssitet femdoblet siden finanskrisen satte ind i 2008, hvor ebay overtog det danske firma.

Trafikken på sitet er firedoblet på fem år. Især unge kvinder driver fremgangen.

Fremgangen skyldes ifølge direktør Nikolaj Larsen, at det både er blevet smart og nemt at handle brugt på nettet. At det er blevet smart hører dba.dk især fra unge kvinder:

»De er vilde med at kombinere nye varer som tøj og møbler med unikke brugte ting, som de køber på DBA. Det giver deres stil personlighed modsat det, de dagligt ser i diverse kataloger og magasiner,« siger Nikolaj Larsen.

At det er blevet nemt skyldes især de nye mobile enheder som smartphones og tablets, hvor man let via en app kan annoncere varer på nettet med fotos.

»Desuden kan vi se, at især de unge har taget brugthandlen til sig. Det forventer vi ikke, vil ændre sig uanset konjunkturen i samfundet. Brugthandel handler nemlig ikke kun om penge. Især danske kvinder handler også brugt for at gøre noget godt for andre og for miljøet,« tilføjer Nikolaj Larsen.

Også andre genbrugssites som Trendsales og GulogGratis melder om fremgang.

Tallene er usikre, men flere netsites mener, at handlen med brugte varer på nettet har en værdi af op til 80 mia. kr.