Unge danskere skal sælge god idé til Walmarts 2,3 millioner ansatte

Det danske firma Glocal IT er blevet udvalgt til at skulle pitche en betalings- og serviceløsning for den kæmpestore amerikanske detailkæde Walmart.

Merete Nordvik Larsen og Nikolaj Pajkovic fra det danske tech-firma Clocal IT har udviklet en helt ny type betalings- og serviceløsning, der kan blive en eksportsucces. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

Merete Nordvik Larsen og Nikolaj Pajkovic fra det danske IT-firma Glocal IT skal inden længe til USA for at præsentere en god idé for detail­giganten Walmart.

»Vi har næsten haft for travlt lige nu til at have tid til at være nervøse, over vi skal pitche for Walmart, men det er da helt vildt,« konstaterer Nikolaj Pajkovic

Ændrede forbrugsvaner og stigende internethandel har sat detailindustrien under pres, og det har fået Walmart til at igangsætte en proces for at finde IT-virksomheder, der med nye og innovative løsninger kan skabe en bedre kundeoplevelse og øge salget i detailbranchen.

Walmart har selv organiseret den åbne konkurrence, hvor i alt 250 startups indsendte deres tech-løsninger og tech-innovationer til firmaet. Omkring 25 er blevet udvalgt til at få foretræde for omkring 100 fra Walmarts ledelse ved et event i hovedkvarteret i Arkansas, der så skal koge aspiranterne ned til fem. Deres løsninger og initiativer skal så afprøves i Walmarts butikker.

»Jeg sad bare og browsede lidt rundt omkring og stødte på en artikel fra Forbes, hvor der stod, at Walmart ledte efter innovative IT-løsninger. Så søgte vi og er naturligvis meget glade for, at vi er kommet blandt de udvalgte,« fortæller Merete Nordvik Larsen, som er den anden stifter af Glocal IT.

Den løsning, som Glocal IT er blevet udvalgt til at pitche, hedder TapAssist og er en tabletbaseret platform, der skal gøre livet lettere for salgsassistenten på gulvet.

»Assistenten vil i fremtiden være mere mobil og ikke længere gemme sig bag et kasse­apparat. De vil derimod være ude blandt kunderne og gennem vores tablet-løsning have direkte adgang til informationer, der sikrer en optimal kundeservice og fremmer salget,« siger Merete Nordvik Larsen.

Den teknologiske udvikling og brugen af smartphones betyder, at kunderne i dag har langt mere viden om for eksempel konkurrenters priser, anbefalinger fra andre kunder og dybere produktinformationer end butiksassistenterne, og det gør det svært at yde en god service.

»TapAssist er en forbindelse mellem online- og offline-kanalen, hvilket i høj grad er vigtigt for en butiks overlevelse i fremtiden,« tilføjer Nikolaj Pajkovic.

En stor chance

Glocal IT har været i gang siden 2013 og har fået støtte fra Innovationsfonden. Samarbejdet med Walmart ser de to stiftere som en stor mulighed for at kunne ekspandere internationalt i et detailmarked, der er under hastig udvikling.

»Vi vil meget gerne skalere internationalt, da løsningen er udviklet til det. Men vi har begrænsede ressourcer, så vi håber på, at der er nogle større investorer, der vil løfte os op på et højere niveau,« Nikolaj Pajkovic.

Selv om der også er 24 konkurrenter med til det forestående møde med en af detailbranchens helt store giganter, er de to iværksættere rimeligt fortrøstningsfulde, hvad angår deres chancer:

»Ærligt talt så tror jeg faktisk, at vi bliver valgt – vi har et rigtigt godt produkt,« siger Merete Nordvik Larsen.