Undgå at ferien bliver forpurret af snyd på Airbnb

Foto: LIONEL BONAVENTURE

Når en virksomhed befinder sig mellem at være en formidler og erhvervsdrivende, opstår der en gråzone. Derfor er det uhyre vigtigt at læse alle vilkår igennem.

I stedet for at booke et hotel eller hostel har Airbnb de seneste år været et populært alternativ til de traditionelle overnatningsmuligheder.

De fleste ophold forløber fint, men opstår der en tvist, er det vanskelig at klage over privat udlejning.

Man bør først og fremmest indberette sagen til Airbnb, men får man ikke en tilfredsstillende løsning, står man relativt alene tilbage i forhold til at tage sagen videre, fortæller Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

»Selve det at komme op at toppes med en anden privatperson i et andet land er svært. Det er der kun domstolene til, og formentligt skal man lægge sag an i et andet land«, siger han.

Med mindre man er blevet snydt for meget store summer, kan det blive en endnu dyrere affære at gå rettens vej i udlandet. Men teoretisk set er det en mulighed.

Når en virksomhed befinder sig mellem at være en formidler og en erhvervsdrivende, opstår der en gråzone. Derfor er det uhyre vigtigt at læse alle vilkårene og udlejerens tidligere anmeldelser grundigt igennem, inden man booker en lækker lejlighed, så man ved, hvem der hæfter for hvad, understreger Lars Arent.

»Platformsøkonomi udfordrer de klassiske situationer, som vi kender dem, med en forbruger på den ene side og en erhvervsdrivende på den anden«, siger han og fortsætter:

»De her bookingportaler- og platforme er et lidt andet juridisk univers, end det vi kender, for der er to private på hver sin side og så en professionel derimellem, som alle har forskellige grader af ansvar, man må forholde sig til. Det er vigtigt nøje at undersøge, hvad mellemmanden stiller af garantier«, siger Lars Arent.

Kilde: Airbnb.