Undergrundsfirma satser på innovation

Leif M. Jensen i Glostrup er eksemplet på en virksomhed, der begyndte som lille vognmandsforretning, men nu har som mål at blive Nordens mest betydningsfulde virksomhed inden for kloakløsninger.

Svend Erik Martinsen fra Leif M. Jensen i færd med at skyde en såkaldt filtstrømpe ind i et beskadiget kloakrør på DTU i Lyngby. Det sker under tryk med 1,3 bar. Foto: Carsten Teiner. Fold sammen
Læs mere

De besværlige opgaver klarer de med det samme. De umulige tager måske en dag ekstra. Sådan er opfattelsen i hvert fald hos kunderne i forhold til kloakservicefirmaet Leif M. Jensen i Glostrup.»Men der er sket meget de senere år, og vi skal følge med. Ofte møder vi licitationer på trecifrede millionbeløb. Tidligere kunne man næsten ryste på hånden, når man skulle underskrive en kontrakt på et par mio. kroner – men ting bliver større. Endnu har vi ikke haft store EU-projekter – for her er flydende affald, som er vores speciale, ikke kommet på dagsordenen,« siger Anker M. Jensen.Der er både lovbestemte, og kundespecifikke uddannelser, som skal holdes ajour – et puslespil for at kunne servicere de mange og forskellige store kunder.

De fleste af os har set de orange lastbiler i gadebilledet – oftest i fuld gang med at arbejde ved en kloakledning et sted i Danmark. For sammen med datterselskabet NKI i Aalborg bliver de ofte valgt til at løse et umiddelbart uoverskueligt problem.

Det stod ellers ikke skrevet nogen steder, at vognmand Leif M. Jensens lille vognmandsforretning, som han stiftede i 1942, skulle blive til en af landets største virksomheder på sit felt. Et felt, der handler om at løse kloak- og andre underjordiske rørløsninger både herhjemme og i udlandet.

»Han købte den første slamsuger ti år senere, og i dag har vi over 100 køretøjer, alle specialbiler, der gør det muligt at løse selv vanskelige opgaver,« siger Leif M. Jensens søn, den 68-årige ejerleder Anker M. Jensen, der har været i firmaet siden 1962.

En ikke tidligere udført opgave løses først, når medarbejderne har konstrueret specialværktøj til den pågældende opgave. Det kan være dæksler, der sidder fast, eller hvis der er problemer med indsnævringer i rørsystemet.

Generelt er det dog ikke husflid, der udgør materiellet, men avanceret udstyr og lastbiler, der opfylder de nyeste miljønormer.

Der anvendes dyrt kameraudstyr, minigravere, højtryksspulere og særlige såkaldte cutter-vogne, der skærer »strømper« til, så de passer til sidekloakkens udløb. Der arbejdes med Insituform »relinings-strømper«, når der udføres opgravningsfri renovering af kloakrør. Desuden genbruges store mængder vand, når man renser landets ledninger.

Firmaet er langsomt vokset med opgaverne, som man har lært at løse for kunderne.

»Kundekontakten har altid været det vigtigste parameter for os, og ofte har vi nærmest fået direkte familiære relationer med kunderne. Man kan vel kalde det et slags partnerskab,« siger Claus Buus – gennem otte år direktør i familieforetagendet LMJ, som firmaet kaldes i daglig tale.

Firmaet står midt i sit andet generationsskifte, idet Anker M. Jensens to døtre ligeledes er en del af den daglige ledelse.

Så mange år i branchen giver stor erfaring, som kommer kunderne til gode hver dag – og som er med til at vinde de licitationer, mange af opgaverne hentes på. 70 pct. af kunderne er offentlige myndigheder, 30 pct. er private firmaer.

Mange opgaver kommer også fra forskelligartede kunder, der står med et akut problem.

»Vi er vel med i to til tre licitationer hver dag. Dertil kommer de andre daglige bestillingsopgaver. Vi har oparbejdet det bedste grej, vi har de bedste folk, vi er hurtigere, og vi er bedst til opgaverne. Og så giver vi op til 100 års garanti på vores strømpeløsninger. Vores opgaver ligger mest i Danmark, men vi arbejder også i Europa – senest i Stockholm, og vi har løst opgaver så langt væk som i Thailand,« siger Anker M. Jensen.

Ofte hiver de store job de små med sig, for når der er løst en kompliceret opgave, ringer kunderne også om de mere simple kloakopgaver.

Han understreger, at meget af den erfaring, han har hentet, er sket i foreningsarbejde i Danaffald og i Dansk Transport & Logistik – i sidstnævnte som formand i en årrække. Det har været med til at præge fremtiden.

Man gør meget i forhold til uddannelse og sikkerhed – bl.a. gennem et udviklingsprojekt sammen med Codan og Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Et andet udviklingsprojekt var »Tag plads i førerhuset« – hvor man i et samarbejde med DTL, otte kommuner i Storkøbenhavn, Transport Uddannelses Centret (TUC) og Foreningen Nydansker lykkedes med at tiltrække nydanskere til arbejdet som chauffør.

»Under Dansk Byggeri har vi det, der hedder DTVK (Danske TV-inspektionsfirmaers Kontrolordning). Denne ordning sikrer, at vore TV-operatører skal bestå en eksamen. Der tages også stikprøver af det udførte arbejde fire til otte gange om året.

Det garanterer en løbende høj kvalitet. Derudover har man lige nu ti mand i træning, der går som føl med andre medarbejdere, og som har en uddannelsesplan. Så vi har ingen ufaglærte herude – kun specialister,« siger Claus Buus.

»Ancienniteten er høj i firmaet, for stemningen er god blandt medarbejderne, der har en høj grad af ansvar for det, de arbejder med. De kan lide et udfordrende job, og de hylder vores principper: Respekt, ærlighed, kvalitet og overskud,« siger Anker M.Jensen.