Ulykkesfugl rammer også Øresundstog

Samtlige Øresundstog, der dagligt kører mellem Danmark og Sverige, skal på værksted for at få udskiftet fejlramte ledninger til vognenes bremsesystem. Togene er leveret af canadiske Bombardier, der også står bag de ulykkesramte Dash-fly.

Fejlene på togene har ført til store forsinkelser på strækningen, og i alt 79 tog af typen Bombardier Contessa skal have udskiftet de ledninger, der er ført mellem togsættenes tre vogne. Det skriver fagbladet Ingeniørens hjemmeside.

Fejlen i ledningerne har gjort, at ATC-systemet, der holder øje med togets fart og standser det i nødstilfælde, ikke har fungeret i nogle af togene. Derfor er de blevet taget ud af drift med store forsinkelser til følge.

»Det er ikke alle tog, der er ramt, men nu er fejlen opdaget, og derfor skal der skiftes kabler på alle togvognene,« fortæller tog-chef Stefan Rindestig fra Skånetrafiken, der kører Øresundstogene sammen med DSB.

Øresundtogene har længe været ramt af forsinkelser på grund af tekniske fejl i togene. DSB har nu indsat ekstra tog i myldretiden om morgenen og eftermiddagen for at gøre forsinkelserne kortere. Togene er konstrueret af Bombardier, som også har bygget de uheldssvangre Dash 8/Q 400 fly, som har givet SAS-ledelsen grå hår på hovedet de seneste måneder.