Ukendt jysk købmand bag nyt kæmpe modehus

Modevirksomheden DK Company fra Ikast købte for nylig fire kendte, men skrantende tøjmærker fra den københavnske modevirksomhed IC Companys. Men hvorfor giver det mening at købe nødlidende brands? Og hvordan har den jyske tøj-købmand bag DK Company, Jens Poulsen, på kort tid skabt en modevirksomhed med en omsætning på knap to milliarder kroner?

Direktørerne i dk company Jens Poulsen og Jens Obel.dk company oplever kraftig vækst i øjeblikket og har netop opkøbt mærkerne Matinique og InWear fra IC Companys. Firmaet er netop flyttet til nye lokaler i kedelsmedien på Danneskiold-Samsøes AllÈ. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Set ude fra lignede det ikke verdens bedste handel, da tøjmærkerne InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury blev solgt i marts. Jo, måske for sælgeren, den københavnske modevirksomhed IC Companys. De fire brands havde længe klaret sig dårligt med faldende omsætning. Endelig slap IC Companys af med dem, var der nok nogen, der tænkte. Men hvem ville købe fire skrantende tøjmærker med 30 tilhørende butikker? En jysk modevirksomhed ved navn DK Company viste det sig.

Men hvem er så DK Company? Og hvorfor køber virksomheden fire tilsyneladende udtjente brands med en samlet omsætning på 750 millioner kroner? Og hvordan kan man i det hele taget få noget godt ud af at købe modevirksomheder med skrantende brands, som DK Company har gjort flere gange før?

Virksomhedens stifter, 44-årige Jens Poulsen, har indvilget i at give en forklaring og fortælle historien om vækstvirksomheden DK Company, der blev stiftet for 13 år siden og nærmer sig en årsomsætning på to milliarder kroner.

Berlingske møder ham en solbeskinnet efterårsdag på Holmen i København. Her har DK Company ikke kun overtaget de fire brands fra IC Companys, men også det tilhørende lejemål i en rå, moderniseret industribygning, hvor der en gang blev fremstillet dampskibskedler til flåden.

Jens Poulsen og Jens Obel, der er direktør for de opkøbte aktiviteter i København, viser med begejstring rundt i den fire etager høje bygning, hvor der er kig til flådestationen, havnebassinet og Amalienborg.

Selv om DK Company allerede sælger sine 17 tøjmærker i det meste af Europa, så er det noget helt særligt med de her fire brands fra IC Companys og så den attraktive lokation oven i.

»Det er et scoop,« konstaterer Jens Poulsen.

Det er ikke just den begejstring de fire brands har været omgærdet med hos IC Companys. Kvartal efter kvartal har IC Companys rapporteret om faldende omsætning for de fire brands. Butikker er blevet lukket, markeder er blevet opgivet.

Så hvad er det lige, at Jens Poulsen og DK Company ser i de fire tøjmærker, som IC Companys ikke så?

»Det er brands med et meget stort potentiale. Der er brugt rigtig mange penge på markedsføring gennem årene, og kendskabet til disse brands er meget højt, især for InWear, som er det brand, der i nyere tid har præget tekstilindustrien i Danmark allermest. InWear fik dansk mode på landkortet. Vi køber en historik og en sjæl. Alle kan lave tøj, men også at få en sjæl omkring, det er svært. Dér har vi en unik mulighed, fordi kendskabsgraden og teamene er der. De sulter efter at komme ud og vise, hvad de kan. De føler, at de har spillet andenviolin i en koncern, der satsede på andre brands,« siger Jens Poulsen.

Ifølge Jens Poulsen er det derfor i princippet blot et spørgsmål om få frigivet det skjulte potentiale i de fire forsømte brands fra IC Companys.

»Når man har haft fokus et andet sted og ikke har givet nærvær, kærlighed og tro, så går det galt. Man har glemt at udvikle og glemt at være nysgerrig. Kollektionerne er blevet skåret ned, der er kommet færre styles, og man har satset på Skandinavien, selv om alle fire brands faktisk er internationale brands. Alt sammen for at spare penge på kort sigt og skabe resultater, men vi ved jo alle sammen, at hvis ikke du sår, så kan du ikke høste senere,« siger Jens Poulsen.

DK Company er her to måneder efter overtagelsen godt i gang med at køre de fire tøjmærker i stilling og integrere den nye organisation. DK Company har prøvet det før og ved præcis, hvilke knapper der skal skrues på. For hvert tøjmærke eller virksomhed, DK Company har købt gennem årene, har virksomheden akkumuleret og forfinet en viden, som doseres efter behov i de tilkøbte aktiviteter.

»Vi tror, at vi skal have de her mærker i mange år, så vi laver en langsigtet plan og finder de rigtige folk til igen at få gang i salget i Holland og Mellemeuropa. Vi er allerede i gang i Tyskland. Og så begynder vi lige så stille at udvikle kollektionerne for at gøre dem lækre og attraktive. Det er bare flødeskummet, der mangler. Små detaljer ved tøjet, foret eller etiketterne. InWear skal eksempelvis turde lave den festkjole eller det print, der stikker lidt af. Det kan godt være, at der ikke er så mange, der køber det, men det er med til at sætte trenden,« siger Jens Obel, der som direktør for de opkøbte aktiviteter fra IC Companys nu fast opholder sig i København tre dage om ugen.

Mindst lige så vigtigt er det at give mærkerne og teamene omkring dem den opmærksomhed, som skal få dem til at vokse.

»Vi roser dem og synes, at det er noget af det fedeste. De er kommet på messer i København og Berlin, hvor de ikke har været i mange år. Vi udstråler vækst og fremgang,« siger Jens Poulsen, der selv forekommer at være inkarnationen af ukuelighed og optimisme.

Han har ellers på egen krop oplevet, hvor galt det kan gå i tøjbranchen.

Jens Poulsens far og onkel drev en af tekstilbyen Ikasts største tøjvirksomheder med over 200 medarbejdere, men efter oliekrisen gik det ned ad bakke for Niels Poulsen & Sønner, som endte med at gå konkurs i 1980. Dengang var Jens Poulsen 10 år, og fra den ene dag til den anden blev tæppet revet væk under familien. Huset i Ikast fik familien lov til at købe tilbage af banken, men konkursen slog skår mellem brødrene, og Jens Poulsens far kom sig aldrig over nederlaget. Han døde 13 år efter.

Tøjbranchen og forretningsdrift var imidlertid gået i blodet på den unge Jens Poulsen. Det var jo det, der var blevet talt om ved middagsbordet derhjemme, så Jens Poulsen kom i lære i en tøjbutik efter 9. klasse og har arbejdet med modetøj næsten lige siden.

Men familievirksomhedens skæbne ætsede sig ind Jens Poulsens hukommelse sammen med alle de historier, der hurtigt spredes i en lille by som Ikast, hvor mange er beskæftiget i tekstilbranchen. Derfor er DK Companys kraftige vækst heller ikke sket med store armbevægelser og hovedet under armen.

»Jeg bruger ekstremt meget tid med lommeregneren, for jeg ved godt, hvad bagsiden af medaljen er, når du ikke kan betale dine regninger. Det har været ekstremt vigtigt for os igennem hele den her vækstperiode hele tiden at regne downsiden ud,« siger Jens Poulsen.

DK Companys hidtil største opkøb var i 2012, da virksomheden købte to divisioner ud af BTX Group med tøjmærker som b.young, Fransa og Blend. Det var lillebror, der købte storebror. De to tilkøbte divisioner omsatte for 1,2 milliarder kroner, cirka det dobbelte af DK Companys omsætning dengang. Men det var tøjmærker i tilbagegang. Mærkerne trængte til nye øjne. Yngstemanden i DK Companys ledelse, Kasper Philipsen, blev sat i spidsen for det tilkøbte og har lavet en turnaround. BTX-divisionerne havde for meget fedt på sidebenene. Det ser DK Company tit, når de screener opkøbskandidater. Men det er her mulighederne ligger for en virksomhed som DK Company.

»Hvis du køber billigt, laver en turn-around og får noget godt ud af det, så er der en meget stor upside. Hvis ikke er der kun en meget lille downside. Køber du derimod dyrt, og kan du ikke videreudvikle det, så er der en meget stor downside. Det handler om den købmandsmæssige forståelse,« siger Jens Poulsen.

DK Company er ikke kun vokset på toplinjen, men også som organisation til nu 1.400 medarbejdere. I 2012 fik DK Company en egentlig koncernledelse med fire direktionsmedlemmer, som alle er medejere. Undervejs er virksomheden også blevet børsnoteret og professionaliseret, men alligevel holder virksomheden sig til en meget enkel formular, når der købes op.

»Vi anskuer det som en ballon. Hvis en virksomhed er sund, bliver ballonen ved med at stige. Er der derimod huller i ballonen, så taber den luft og falder. Når vi overvejer, om vi vil købe en virksomhed, skal vi fire i ledelsen inden for 48 timer kunne analysere os frem til, hvilke huller vi kan se, og om vi har det plaster, der skal til for at lukke hullerne, for så tør vi godt købe ballonen,« siger Jens Poulsen.

De fire undersøger eksempelvis, hvad der kan gøres bedre på indkøbssiden, eller om der er synergier på salgssiden.

Men 48-timers øvelsen står ikke alene. Jens Poulsen har et – hvis man spørger de tre andre direktionsmedlemmer – lidt primitivt regneark, som spiller en nøglerolle, når der skal købes op, fortæller direktør Jens Obel.

»Den vigtigste øvelse er faktisk, at Jens har et regneark på sin computer. Ja, vi andre griner lidt af det, for det har ikke alt med, men det synes Jens, at det har, og hvis ikke Jens kan regne ud, at det er en god forretning, så har vi endnu ikke gjort det. Det må ikke være mere avanceret end, at det kan regnes hjem på Jens’ regneark, så har vi alle sammen ro i maven, for så ved vi, det vil lykkes,« siger Jens Obel.

Væksteventyret har overvejende været selvfinansieret, fordi DK Company har lavet overskud hvert år, og de fire ejere ikke har trukket penge ud. Men også fordi DK Company købte og udnyttede et skattemæssigt underskud på 200 mio. kroner ved at fusionere med den tomme børsskal efter den kuldsejlede Herning-bank, Bonusbanken.

DK Companys næste opkøb kan meget vel blive en detailkæde i Danmark eller i udlandet. DK Company har traditionelt solgt til grossister, og det er fortsat en vigtig afsætningskanal. Men da en tredjedel af alt tøj sælges i storcentre, hvor kapitalkæder som H&M, Zara og Bestseller dominerer, og hvor grossisternes kunder – de små enkeltmandsejede modebutikker – har svært ved at overleve, er det strategisk vigtigt for DK Company at få flere egne butikker end de nuværende 250 butikker.

»I langt de fleste centre har vi ingen kunder i dag. Ambitionen er at komme ind i storcentre med vores egne butikker og lave en synlighed for vores brands, som er til gavn for kunder ude i de mindre byer. Vi er kommet op i en størrelse, hvor vi skal blive endnu bedre til grossistsalg og også skal øge web-salget, men vi skulle også gerne blive kædedrevet med vores egne butikker. Vores normale kunder kan ikke leve i storcentre, men vi kan godt være repræsenteret der, for vi har hele værdileddet lige som de store vertikale kæder som Zara og Bestseller,« siger Jens Poulsen.Er det Jeres forbilleder?

»Vi har fra starten sagt: Glem de andre og lad os fokusere på, hvad vi kan gøre bedre. Vi vil ikke være en kopi af noget. Vi har skabt vores eget. Men vi kigger selvfølgelig på andre i branchen, og Zara er meget dygtige,« siger Jens Poulsen.