Uenighed om sikkerhed, efter at fly løb tør for brændstof over Grønland

En pilot overlevede i 2009 en dramatisk nødlanding på Grønlands indlandsis ved rent held. Men havariinspektørs anbefaling om bedre samarbejde mellem luftfartsmyndigheder for at udvide flykorridorer over Nordatlanten blev strøget af Havarikommissionens ledelse.

Privatflyet af mærket Piaggio, der i 2009 måtte nødlande på Grønlands indlandsis syd for Søndre Strømfjord, fordi flyet løb tør for brændstof. Flyet blev smadret, og piloten over­levede kun ved et rent held, fordi flyets forende mirakuløst kurede hen ad isen. Foto: Havarikommissionen
Læs mere
Fold sammen

Et privatfly af mærket Piaggio måtte i 2009 nødlande på Grønlands indlandsis syd for Søndre Strømfjord, fordi flyet løb tør for brændstof. Flyet blev smadret, og piloten over­levede kun ved et rent held, fordi flyets forende mirakuløst kurede hen ad isen med piloten i god behold ­indeni.

Tilbage i 2009 blev forhenværende havariinspektør Lars Christoffersen undersøgelsesleder på havariet og ­rejste til Grønland for at undersøge omstændighederne omkring ulykken. I sin endelige rapport argumenterede han blandt andet for, at Havarikommissionen skulle anbefale et bedre samarbejde mellem Canadas, Grønlands, Norges og Islands flyveledelser, der kontrollerer luftrummet i området.

Luftrumskapaciteten kunne efter hans vurdering øges ved fortsat udvikling og implementering af et nyt »radar system«. Systemet var under test og baseret på information sendt fra flyene, og Lars Christoffersen ­anbefalede, at testen med det nye system blev speedet op.

»Hvis der havde været tilstrækkelig kapacitet i luftrummet over Nordatlanten, ville det være mærkeligt, hvis Piaggioen ikke havde ­fået den ønskede flyvehøjde – og dermed undgået at forulykke,« siger Lars Christoffersen til Berlingske. Samtidig anbefalede han et bedre sam­arbejde mellem flyveledelserne i ­Canada, Grønland, Norge og Island. Men begge havariinspektørens anbefalinger blev strøget fra rapporten om ulykken i Grønland af Havarikommissionens chef Martin Pug­gaard til Lars Christoffersens store fortrydelse:

»Piloter, der flyver over Nord­atlanten, er stadig usynlige for flyvelederene, fordi der ikke er radardækning. Situationen er i dag den den samme, som da Piaggio’en forulykkede. Fly vil stadig ikke altid kunne få tildelt den ønskede flyvehøjde. Det resulterer i øget brændstofforbrug, mindre brændstofreserve og dermed risiko for at løbe tør,« siger Lars Christoffersen.

Lars Christoffersen blev afskediget af Havarikommissionens chef Martin Puggaard i 2013 som »uegnet« til sit arbejde. I 2015 kendte Københavns Byret afskedigelsen uberettiget.

Martin Puggaard ønsker ikke at kommentere sagen.