Snart kan bassen fra de såkaldte soundbokse ikke kun høres på Islands Brygge, men også i USA, Norge og Tyskland.
Den danske virksomhed Soundboks, som står bag de højtspillende, mobile højtalere, har fået 52 mio. kr. i ny kapital, skriver Børsen.
Beløbet kommer primært fra investorerne Heartcore Capital og tyske M-Venture, som ejes af Jägermeister.
Nye markeder i sigte
Den nye pose penge skal bruges til at indtage nye markeder og samtidig forbedre soundboksenes nuværende fest-ry, fortæller adm. direktør og medstifter Jesper Theil Thomsen til Børsen:
»Vi har et klart mål om at blive et globalt livsstilsbrand. Denne kapital kommer til at sætte skub i det,« siger Jesper Theil Thomsen og tilføjer, at soundboksene fremover skal forbindes med »god lyd«.
I 2019 har Soundboks omsat for 128 mio. kr. og haft et driftsunderskud på 7,7 mio. kr., viser virksomhedens regnskab. Driftsunderskuddet afspejler, at Soundboks har investeret i at vokse uden for Danmarks grænser, påpeger Jesper Theil Thomsen over for Børsen.
I dag er der over 50.000 soundbokse i over 40 lande, skriver Soundboks på sin hjemmeside. Virksomheden, der i dag har kontorer i København og Los Angeles, er stiftet af tre gymnasievenner fra Virum. Deres første højtalere blev bygget i en garage nord for København.