Udsigt til store arbejdskampe i luftfarten

Offensive lavprisselskaber med lave lønomkostninger vil føre til et kontinuerligt pres på overenskomsterne i det meste af luftfartsbranchen, vurderer tidligere SAS-direktører. De traditionelle aktører er under stort pres, og flere arbejdskampe kan være i vente både dette forår og de kommende år.

Foto: Kim Haugaard.
Læs mere
Fold sammen

Der er et voldsomt pres for store forandringer af arbejdsvilkårene i skandinavisk luftfart. Fremadstormende lavprisselskaber med kreative ansættelsesvilkår udfordrer nemlig den nordiske model for løn- og arbejdsvilkår, og der venter formentlig flere markante arbejdskampe de kommende år.

Sådan lyder vurderingen fra flere tidligere topdirektører i SAS oven på flere dage med strejker i SAS og Norwegian.

»Der er et underliggende pres fra lavprisselskaber med kreative ansættelsesvilkår, og der er intet, der tyder på, at det pres forsvinder. Det, som vi ser nu, er bare begyndelsen. Der er stort pres på luftfartsbranchens overenskomster, og de store forandringer i branchen vil formentlig løbende resultere i flere arbejdskampe de kommende år,« siger tidligere driftschef og viceadministrerende direktør i SAS, svenske Kjell Fredheim, der i dag står i spidsen for luftfartskonsulenthuset Fredheim International.

Omtrent samme melding kommer fra tidligere SAS-topchef Jørgen Lindegaard, der vurderer, at »der er udsigt til flere konflikter i luftfartsbranchen pga. det enorme pres for lavere omkostninger«.

Meldingerne om flere arbejdskampe og et tiltagende pres på de eksisterende modeller for luftfarten kommer midt i en dramatisk periode i dansk og skandinavisk luftfart. Kabinepersonalet i SAS valgte mandag efter mere end tre dages strejke at gå på arbejde igen, men til gengæld er et sammenstød mellem Norwegian-ledelsen og selskabets piloter ved at eskalere.

De seneste dage har en række hovedsageligt norske Norwegian-piloter strejket, men fra onsdag kan strejken komme til at omfatte op mod 650 piloter i hele selskabet. Forklaringen er, at man ikke kan blive enige om en ny og mere fleksibel overenskomst, som ledelsen har krævet. Det handler bl.a. om, at ledelsen med topchef Bjørn Kjos i spidsen vil have de skandinaviske piloter til at arbejde lige så meget som deres kolleger på selskabets baser i bl.a. Spanien og England.

Har ofte været i skudlinjen

Norwegian har flere gange tidligere været i skudlinjen for bl.a. brug af vikarbureauer med adresse i lande med lavere omkostninger. Selskabet har tidligere haft rollen som den udfordrende lillebror med en lav omkostningsbase, men nu er selskabet selv under pres for at få omkostningerne ned.

»Norwegian åbnede i konkurrence med SAS i 2003, og nu har mange af de ansatte fået så høj anciennitet, at de nu begynder at veje tungt,« siger Jørgen Lindegaard.

Presset fra aggressive lavprisselskaber med anderledes løn- og arbejdsvilkår har i mange år pint traditionelle netværksselskaber over hele Europa. Irske Ryanair er det mest kendte og iøjnefaldende eksempel på et lavprisselskab, der vinder kraftigt frem via lave lønninger, fleksible vikarbureauer og en total afvisning af overenskomster med europæisk fagbevægelse.

Svaret fra mange af netværksselskaberne har bl.a. været løbende store sparerunder og forsøg på at flytte medarbejdere over i datterselskaber på billigere overenskomster. Det har bl.a. ført til strejker i Air France-KLM og senest i Lufthansa, hvor man vil flytte ansatte på dyre Lufthansa-overenskomster over til billigere overenskomster i datterselskabet Germanwings.

Gigantisk pres på overenskomster

Arbejdsmarkedsforsker og professor emeritus ved Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, fastslår, at »der er et gigantisk pres på luftfartsbranchens overenskomster«.

»Konkurrencen fra lavprisselskaber med andre løn- og arbejdsvilkår skaber et voldsomt pres for store forandringer. Jeg tror, at vi vil se datterselskaber med billigere overenskomster overtage mere af driften, hvis det udføres juridisk holdbart. Luftfartsbranchen kan risikere at blive en proletariseret branche, og det er derfor, at fagbevægelsen kæmper så hårdt mod Ryan­air,« siger han.Ryanair har under stor opmærksomhed meldt ud, at man vil begynde at flyve fra København til en række europæiske destinationer – og at fagbevægelsen godt kan glemme alt om kollektive overenskomster. Det har fået LO til at gå til Arbejdsretten for at få svar på, hvorvidt en blokade af Ryanair vil være lovlig.

Læs mere