Udsigt til priskrig på fødevarer

Danmarks Handelsstandsforeninger forudser benhård konkurrence på føde- og dagligvarer i år.

Efter en gennemsnitlig vækst i detailsalget på 2,8 pct. i perioden juli-oktober, kom november hjem med en vækst på 3,7 pct. Dermed landede væksten i detailsalget på fire pct. i årets 11 måneder.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Og hvis decembers tal kommer i hus på samme niveau som november, så er året 2006 landet på en fire-procents vækst for den samlede detailhandel mod 5,6 pct. i 2005.

Danmarks Handelsstandsforeninger skriver, at 2. halvår af 2006 kan være landet på et månedsgennemsnit på 3,1 pct., når tallene for december bliver offentliggjort. Væksten i 2. halvår af 2005 var på 5,8 pct.

"Det ligner en halvering i vækst, som vi nok må forvente fortsat slår igennem i 2007. Og dermed oplæg til en mere benhård konkurrence om kunderne mellem de udenbys storcentre og bymidterne, mellem dagligvaresektorens landsdækkende kæder og udvalgsvarekæderne," konstaterer formanden for Danmarks Handelsstandsforeninger, Bent Aarrebo Pedersen.

Han fremhæver en annonce fra SuperBrugsen i dag, hvor kæden giver 10 pct. på alt økologi indtil d. 13. januar.

"Meget tyder på, at udvalgsvarefesten kan være på retur for dagligvarekæderne. Nu her efter jul er det nok klogeligt mere prisfesten på føde- og dagligvarer, det kommer til at handle om i et marked med stigende overkapacitet i kvadratmeter butiksareal," mener Bent Aarrebo Pedersen.

"Der er trods alt grænser for, hvor mange troværdige lokketilbud på udvalgsvarer, der kan fyldes i dagligvarekædernes især discountkædernes tilbudsaviser og butikker i stedet for tilbud på føde- og dagligvarer, før det mere bliver til irritation end til inspiration for forbrugerne," siger han.