Udsigt til kø på Øresundsbroen i fremtiden

Om fem år vil der være bilkøer på Øresundsbroen, viser den seneste prognose for Øresundstrafikken. En af løsningerne er rabatter til bilister, der kører over broen uden for myldretiden.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For få år siden havde det måske lydt som en vittighed, hvis man sagde, at der var udsigt til kø på Øresundsbroen. Men der er sket meget med trafikken over sundet siden broens sløje start, og nu er prognoserne om trængsel den skinbarlige sandhed.

Det er især morgentrafikken fra Sverige mod Danmark, der risikerer at blive ramt af kø, viser en ny analyse fra Øresundsbro Konsortiet

»Allerede fra omkring 2012 vil der opstå trængsel på forbindelsen med mere end 4.000 biler i timen mellem kl. otte og ni. Om ca. ti år vil perioden med tæt trafik og trængsel på forbindelsen vare hele morgenen, og antallet af køretøjer mod Danmark mellem kl. seks og ni forventes at runde 11.000,« siger konsortiet i sin langsigtede prognose, som blev fremlagt samtidig med nyheden om 2007 som endnu et rekordår i broens historie med 6,7 mio. biler.

Rabat til morgenfriske
Baggrunden for forventningen om øget trængsel på Øresundsbroen er, at den hastigt stigende pendlertrafik fortsat vil vokse.

»Det højere danske lønniveau og manglen på arbejdskraft i Danmark betyder, at stadig flere svenskere vil tage turen over broen om morgenen. Derfor vil der inden for få år opstå trængsel, både i vejtrafikken og togtrafikken. I starten vil det være omkring kl. otte om morgenen, men med tiden vil det brede sig til både tidligere og senere,« vurderer Karsten Längerich, strategisk planlægger i Øresunds Konsortiet.

Broens ejer er dog klar til at gribe ind for at forhindre, at morgentrafikken kommer til at minde alt for meget om de øvrige indfaldsveje til den danske hovedstad. Og det handler ikke om at bygge endnu en bro mellem broderlandene.

»Vi kan løse en del af problemet ved at bruge elektronisk trafikstyring, så vi får et bedre trafikflow. Og så kan vi sætte ind med differentierede priser hen over morgenen, så man f.eks. får rabat, hvis man kører over broen før kl. syv om morgenen. På den måde kan vi sprede kunderne ud og undgå kø,« siger Karsten Längerich.

Han betegner udsigten til trængsel som den største udfordring for Øresundsbroen netop nu.

»Men samtidig er det et glædeligt problem, for den store trafikvækst viser, at broen er til stor nytte for borgerne og bidrager til at skabe vækst i regionen,« siger Karsten Längerich.