Udsigt til dyrere flybilletter

Luftfartens store selskaber skærer ned på antallet af sæder og hæver priserne for at øge indtjeningen - det kan give dyrere billetter og mindre forskelle på lavpris og nationalt selskab.

Europas største flyselskaber hæver priserne og sætter kapaciteten ned. Der er kommet større fokus på pris og bundlinje i industrien. Fold sammen
Læs mere
Foto: KAI PFAFFENBACH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er længe siden, at luftens giganter udelukkende tiltrak loyale kunder med god service og lækker vakuumpakket middagsmad. Lavprisselskaberne gjorde kampen om kilometerne mellem skyerne hårdere, men nu er forskellen på lavpris og nationale selskaber blevet så lille, at prisen er det væsentligste våben.

Men nu ser det ud til, at flybilletterne bliver dyrere. For første gang i flere år skærer de store, nationale flyselskaber nemlig i kapaciteten, så der bliver sat færre sæder til salg, og det trækker priserne op, skriver Jyllands-Posten.

Konkurrencepresset er blevet mindre, og især den haltende sydeuropæiske økonomi har sat rejselysten ned, eller i hvert fald rejsebudgettet. Det har, sammen med års underskud i flybranchen, fået flere flyselskaber til at gå konkurs, og derfor er markedet nu mere stabilt, end det længe har været.

Luftfartsindustrien har øget sit fokus på omkostning og indtjening, og i februar i år reducerede Lufthansa-gruppen kapaciteten med 3,9 procent, svarende til mere end 100.000 sæder. Antallet af passagerer faldt kun 1,5 procent, netop fordi flyene blev fyldt bedre op. Samme billede ses hos flere andre af de store selskaber, skriver avisen.

Lavprisselskabet Ryanair er med på kæmpernes vogn og hæver priserne som følge af nedgang i passagerer i årets første måneder. Selskabet har ladet 80 fly blive på landjorden hen over vinteren, og der er ingen udsigt til vækst resten af året.

»Det er ikke en god nyhed for forbrugerne, men priserne var så lave, at luftfartsindustrien var nødt til at reagere,« siger chefanalytiker Vaughn Cordle fra Airline Forecast til Jyllands-Posten.

Ifølge ham er priserne på en tur i op mellem skyerne steget med 20 procent siden 2009 og 2010, hvor priserne var på det laveste. Han forventer, at priserne vil stige med yderligere fem procent i år.