Udsalgsfeber presser mindre forretningsdrivende

Den tidlige udsalgsstart går ud over de små detailbutikker, der mister en del af omsætningen. Det er den hårde konkurrence på detailmarkedet, der får de store butikskæder til at åbne dørene til udsalget allerede nu.

Indehaveren af den lille tøjbutik Apartment No. 7 i Fiolstræde i København, Marlene Thorlak, mister omsætning, fordi udsalget er fremrykket til december. Hun føler sig presset af de store til også at følge trop. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristian Sæderup
Kampen om kundernes kroner i pungen er skudt i gang med tusinder af gule udsalgsskilte rundt omkring i landet. Når udsalget i år er begyndt så tidligt, at det kolliderer med julegavebytteræset, er det et udtryk for den skærpede konkurrence på detailmarkedet. Og den konkurrence rammer hårdt ude i de små detailbutikker, der mister en del af omsætningen på grund af det tidlige udsalg. Det vurderer detailhandelsekspert Bruno Christensen, direktør i Retail Institute Scandinavia.

»Der bliver allerede kørt med reducerede priser før juletid. Butikkerne vil gerne have fat i kundernes penge så hurtigt som muligt. Derfor er der et stort pres på at få skudt udsalget i gang så hurtigt som muligt. Man vil gerne nå at få dækket behovet ind,« siger Bruno Christensen.

Konsekvensen af udsalgsskilte i december er en mindre omsætning ude i de mindre butikker. Her tjener man typisk to måneders omsætning oveni december, og den avance er under pres, når kunderne pludselig kan bytte julegaven til en billigere model. Til sammenligning tjener en butik typisk en måneds ekstra omsætning ind under udsalget. I sidste ende kan det tidlige udsalg ende med, at man ingen penge har tjent.

»En lang række specialbutikker lider under det her. De vil hellere vente, men de bliver presset. Det her er giganternes kamp, og konkurrencen mellem de små og store spillere bliver endnu tydeligere. Hvis de mindre spillere skal overleve, bliver de nødt til at sætte varer på udsalg, der adskiller sig kraftigt fra de større butikkers sortiment,« siger Bruno Christensen, der vurderer, at udsalget ikke vil rykke sig mere fremover.

Mudret billede
Ifølge administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd, John Wagner, har udsalgsfeberen ikke direkte indflydelse på dagligvarehandlen – udover billedet generelt bliver mudret, når udsalget begynder, netop som butikkerne slår dørene op efter jul.

»Det stresser forbrugerne, og det ville give en mere harmonisk detailhandel, hvis man kunne blive enige om at vente med udsalg indtil et godt stykke ind i det nye år. Hele udsalgsbegrebet er jo blevet undermineret og ødelagt af variationer som storsalg og førjulesalg, og det forvirrer forbrugerne mere, end godt er,« siger John Wagner.

Det hastigt fremrykkende udsalg er ifølge direktøren udtryk for en stigende konkurrence – særligt anført af de store butikker, der presser på. Men det kan i længden have nogle helt surrealistiske konsekvenser, mener han.

»Man kan jo forestille sig, at udsalget ender med at starte allerede før jul, fordi nogle bliver så sultne, at de vælger at tyvstarte. I forvejen ser vi jo, at nogle kunder bytter julegaverne efter jul for at spekulere i udsalget, og derfor er det ikke umuligt at forestille sig, at nogle butikker kan have en interesse i at begynde før,« lyder vurderingen fra John Wagner, der understreger, at scenariet skal ses med et glimt i øjet.

Direktør Jens Birkeholm fra brancheorganisationen Dansk Textil Union ser positivt på udviklingen. »Forbrugerne har vænnet sig til det tidlige udsalg, og at der er forskel på udsalgsstarten hos butikkerne. De små butikker mister valgfriheden og avancen, men for at undgå for store tab koordinerer man jo udsalgstidspunktet i mange lokalsamfund igennem handelsstandsforeningerne. Så i sidste ende bliver tabet måske ikke så stort endda,« siger Jens Birkeholm.

Hos Den Danske Boghandlerforening, der er brancheforening for både små boghandlere og de større kæder, mener direktør Olaf Winsløw, at billedet er nuanceret. Det kan derfor være svært at sætte specifikke datoer for, hvornår udsalget burde starte for at være optimalt for hans medlemmer.

Han påpeger, at kundernes eget fokus på pris kan være med til at øge forvirringen, fordi de enkelte boghandlere vælger at justere priserne så ofte, at den samme bog kan optræde til fire forskellige priser i samme butik inden for kort tid. Til gengæld undrer det ham, at det sker mellem jul og nytår.

»Ud fra et personalemæssigt synspunkt er det ikke optimalt, at udsalget begynder så tidligt. Og ud fra et kommercielt synspunkt kan det som sådan også undre mig lidt – for det er sjældent pris, der er den relevante parameter i dagene efter jul, hvor kunderne bytter deres julegaver. Til gengæld forstår jeg godt, at de andre butikker går med, hvis først en kæde begynder at holde udsalg,« siger Olaf Winsløw.