Udsalg spænder ben for H&M

Detailganten H&M har klaret sig stabilt gennem finanskrisen, men bliver hårdt ramt i takt med at konkurrenterne sætter alt på udsalg.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Mens den generelle detailhandel lider af sivende salg og indtjening har den svenske tøjgigant H&M klaret sig ganske hæderligt igennem krisen.

H&M, der sælger tøj i den billigere ende, og derfor har tiltrukket kunder i disse prisbeviste tider, har fortsat plus på bundlinjen, mod til at åbne nye butikker og planer om at hyre tusindvis af nye ansatte. Men nu har tøjgiganten mødt en hindring:

Konkurrenternes udsalg.

Intens konkurrence
Netop offentliggjorte salgstal for juni viser, at salget i sammenlignelige H&M-butikker er faldet fem procent, og det er en skuffelse for analytikerne, der ifølge Reuters havde beregnet sig frem til et fald på 1,7 procent.

Tæller man nye butikker med steg salget hos H&M fire procent i juni, men heller ikke det lever op til forventningerne, der lød på 8,8 procent salgsstigning.

Og ifølge analytikerne er det især de omfattende og langvarende sommerudsalg, der har fået ethvert butiksstrøg med respekt for sig selv til at iklæde sig skriggule skilte, der trækker H&M ned.

”Det er nogle ganske skuffende juni-tal for H&M. Det lader til at hele markedet fortsat er mærket, og at H&M og den øvrige detailhandel har gang i en ganske intens konkurrence, hvor prispresset er fortsat igennem juni,” siger Søren Løntoft Hansen, analytiker i Sydbank til Reuters.

Han venter dog, at udsalgsbølgen vil tage af ind i efteråret, og det vil hjælpe H&M.