Udlejer af ferieboliger skruer op for IT-satsningen

I en stadigt mere teknologisk virkelighed er også sommerhusejere nødt til at føje kundernes digitale ønsker. For feriehusudlejeren Sol og Strand har satsning på IT givet et friskt pust i varmen.

Feriehusudlejeren Sol og Strand været nødt til at tænke nyt og hoppe med på den digitale bølge i kampen om feriegæsterne.
Læs mere
Fold sammen

Når man hører om sol og strand, ansporer det normalt til et afbræk fra computerskærmen. Men hos feriehusudlejeren af samme navn er det IT, som i øjeblikket er i sigtekornet.

Hos Sol og Strand, der udlejer sommerhuse langs hele landets kyster, har man i den seneste tid set en kraftig stigning i både online-bookinger og feriehusgæster, der har efterspurgt personligt målrettede tilbud. Derfor har Sol og Strand været nødt til at tænke nyt og hoppe med på den digitale bølge i kampen om feriegæsterne.

Ved hjælp af big data om kundernes og feriehusejernes præferencer samt en hånd fra det digitale, aarhusianske bureau No Zebra har løsningen udmøntet sig i et personligt digitalt univers for den enkelte gæst og udlejer. Det har både skærpet forbrugernes søgen efter det perfekte sommerhus og lettet arbejdet for Sol og Strands kundeservice.

»Tidligere sendte vi vores tilbud om leje af barneseng ud til alle. Nu sender vi det kun til gæster med børn under fire år. Og vores husejere med spa og internet giver vi andre tips end dem uden. Vi bruger vores ressourcer mere effektivt, og vi får gladere kunder,« forklarer kundechef i Sol og Strand, Mette Mejer Vestermark.

Som endnu en gevinst har den mere relevante information løftet bundlinjen gennem øget loyalitet hos feriehusejerne. En af Sol og Strands største omkostninger er nemlig, når en feriehusejer forlader virksomheden, og der skal opstøves en ny.

Tilpasset kommunikation

No Zebra, der har hjulpet Sol og Strand, vil ifølge administrerende direktør, Jesper Holm Joensen, ikke tage æren for fremgangen. Ifølge ham løser ny teknologi nemlig ikke et problem alene. For at IT kan blive en god forretning, skal sommerhusgæsterne også vide, at det digitale univers eksisterer. Og her roser Jesper Holm Joensen Sol og Strand for at have tilpasset sin kommunikation og markeds­føring til kundernes behov.

Indtil nu har 6.000 brugere benyttet sig af Sol og Strands IT-løsning, og feriehus­udlejeren forventer kun, at det tal vil stige. Sol og Strand mangler nemlig stadig at tilpasse nyhedsbreve og gøre informationen fra det digitale univers endnu mere personaliseret med en snarlig opdatering af systemet. Og så kommer man ikke uden om, at »lakmus­testen« – højsæsonen for sol og strand – står lige for døren.