Udlandet vild med dansk mode

Dansk modeeksport er steget 13,4 procent i 2011 i forhold til året forinden. Dog står giganten Bestseller for halvdelen af det danske salg i andre lande

Udlandet køber i stigende grad dansk modetøj. Billedet her er fra modeugen i august under et Designers Remix-modeshow. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Købelystne tyskere, svenskere og hollændere holder hånden under den danske modeeksport, der er samlet er steget 13,4 procent fra 2010 til 2011. Og det er umiddelbart godt nyt kort før den københavnske modeuge, der bliver ringet ind på onsdag den 1. februar.

Men ud af de knap 25 mia. kroner, som udlandet køber dansk mode for, tegner tøjkoncernen Bestseller sig for cirka halvdelen, oplyser dansk Mode & Tekstil, der står bag opgørelsen. Ifølge international chef i organisationen Michael Hillmose er der dog også stadig plads til forbedring for de danske modevirksomheder:
"De danske virksomheder kan stadig gøre det bedre. Det er svært at sætte tal på, men dansk modetøj har meget store muligheder i eksempelvis Japan. Om  5-10 år vil der være store muligheder at komme ud over den nordeuropæiske grænse," siger han til Berlingske Business. Ifølge undersøgelsen, der er foretaget blandt 150 deltagende medlemsvirksomheder, oplever hver anden virksomhed en fremgang i deres eksport, mens den anden halvdel noterer sig stilstand eller tilbagegang. Og det fremgår, at de små virksomheder på det danske marked er hårdest ramt, mens de større virksomheder, der opererer på de udenlandske markeder klarer sig bedre. "Det handler ikke så meget om, hvor stor din omsætning er, men om hvorvidt du er til stede på eksportmarkederne, eksempelvis Sverige, Holland og Tyskland," vurderer Michael Hillmose. INFOshop: Brancheanalyse af danske modehuse: Der er penge i dansk mode "Tak for nu" Undersøgelsen afslører også, at en fjerdedel af modebranchens virksomheder venter at afskedige medarbejdere inden for det næste halve år. Et tal, der for et halvt år siden blot var fem procent, og en optimisme der forsvandt i takt med at vintervejret aldrig blev tilstrækkeligt koldt og kunderne derfor droppede at købe nyt og varmere vintertøj. Det faldende salg, der samtidig resulterer i butikslukninger og manglende betalinger til leverandørerne, er et af modebranchens største problemer i øjeblikket. Det mener både Dansk Mode & Tekstil og direktøren for Danish Fashion Institute Eva Kruse: "Mange danske modevirksomheder er wholesale-baserede, og de ville måske klare sig bedre med egne butikker, hvor de selv kan styre billedet og sikre sig, at de får afsat varerne," siger hun forud for den københavnske modeuge, som Danish Fashion Institute ejer og arrangerer. Trods krisen i detailhandlen har rekordmange udstillere meldt sig til den forestående modeuge, ligesom antallet af modeshows slår rekord: "Tilbage i 2009 oplevede man en rationaliseringsstrategi fra modevirksomhederne. Nu tyder det på, at tendensen er en anden, og på trods af krisen, så ser det ud til, at man vil i stedet markedsfører sig ud af det, lave noget larm og være synlig. I denne uge har vi 44 shows i kalenderen og 2400 mærker udstillet på messerne, så vi slår rekorder midt i en tid, hvor alle andre har det hårdt," siger hun. Startskuddet til den københanske modeuge - Copenhagen Fashion Week - lyder onsdag den 1. februar, hvorefter et væld af modeshows, fem store messer og et hav af netværksarrangementer fylder byens gader, butikker og centre frem mod 5. februar.