Udgiver kalder ny reklamelov katastrofal

Den nyvalgte regering vil ændre reklameloven, så forbrugerne aktivt skal sige "ja tak" til hustandsomdelte reklamer.

Foto: Claus Bjørn Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I regeringsgrundlaget beskrives tiltaget som værende "til gavn for både forbrugerne, samfundsøkonomien og miljøet." Det vil til gengæld være katastrofalt for North Media og divisionen FK Distribution, hvis administrerende direktør står helt uforstående overfor tiltaget.

FK Distribution er den indtjeningsbærende del af North Medias, tidligere Søndagsavisens, klart største forretningsområde, Print. I halvårsregnskabet fremhæves FK Distribution som en vækstdriver, og en større aftale med COOP Danmark skabte yderligere tiltro til fremtiden sommeren over. Derfor er North Media meget afhængige af en positiv fremtid for FK Distribution, en fremtid der nu er i fare.

- Hvis det bliver til noget, vil det være et meget stort problem for os, vores kunder og forbrugerne. Vi har i dag en velfungerende "nej tak"-ordning, hvor forbrugerne kan sige nej tak til reklamer. Den ordning fungerer til alles tilfredshed. Derfor er vi noget uforstående over for, at man nu vil besvære langt flere med at registrere sig, end hvad man gør i dag, fortæller administrerende direktør for North Media Mads Dahl Andersen til Ritzau Finans.

Han understreger, at et stort antal kunder ikke vil få tilmeldt sig ordningen, og dermed ikke vil modtage de reklamer, som kunderne ifølge direktøren over en bred kam er svært tilfredse med. Samtidig vil det ramme de små butikker i udkantsdanmark hårdt.

- Det vil være et stort problem for vores kunder, altså butikkerne. Specielt for nærbutikkerne i udkantsområderne vil det være hårdt, for i deres kamp om kunderne er tryksager altafgørende. Uden tryksager kan nærbutikker ikke klare sig i konkurrencen med de landsdækkende kæder, siger Mads Dahl Andersen.

Ud over problemer for kunder og forbrugere vil en ny lov være stærkt problematisk for FK Distribution selv.

- Det er klart, at hvis antallet af husstandsomdelte reklamer falder, falder vores omsætning. Så det vil være et stort problem for os, siger Mads Dahl Andersen, der ikke ønsker at spekulere i de økonomiske konsekvenser af forslaget for hans forretning.

Ud over en omsætningsnedgang vil FK Distribution stå over for en kæmpe teknisk udfordring, hvis intentionen fra den nye regering bliver til lov. Registreringsdatabasen vil nemlig skulle vokse med 400 pct., når 80 pct. af husstandene skal registreres i stedet for omkring 20 pct. FK Distribution er i gang med den tekniske udvikling, men vil ikke være i stand til at løfte opgaven før om fire år.

Samtidig er der en fejldifference mellem databasen og mærkaterne på dørene på 15 pct. Så antallet af fejl vil ligeledes vokse voldsomt med en ny lov, hvilket igen vil skabe vrede kunder hos FK Distribution.

- Det, vi oplever i praksis, er, at vi har langt flere problemer med dem, der ikke får reklamer, end dem der får. I modsætning til, hvad modstanderne tror, så er dette her en efterspurgt vare. Folk bliver meget fortørnede, hvis ikke de får deres tryksager. Så vi vil kunne se frem til en firedobling af utilfredse kunder alene på fejl i databasen. Det gør, at vi må indføre adresseret omdeling for at gøre det korrekt, og det kan vi ikke før om fire år, siger Mads Dahl Andersen.

Det nye politiske tiltag kommer ikke som en total overraskelse for direktøren. Allerede i december fremsatte Det Radikale Venstre, SF og Enhedslisten et lignende lovforslag. Det var dog aldrig tæt på at blive stemt igennem Folketinget. Men det har ændret sig nu, og Mads Dahl Andersen er ikke længere overbevist om, at næste gang også vil ende med, at lovforslaget bliver stoppet.

- Sidste gang var der betydelig modstand fra blå blok og Socialdemokratiet. Jeg frygter, at man gennemfører det denne her gang, men jeg håber, at politikerne besinder sig, afslutter Mads Dahl Andersen.