Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
For et år siden så det ellers ud til, at 2014 skulle blive en fortsættelse af den fremgang, der fandt sted i 2013, efter at 2012 havde været et miserabelt år for tørlastrederierne.
Men ratefesten i 2014 udeblev, selvom den mængdemæssige efterspørgsel ifølge søfartsinteresseorganisationen Bimco faktisk steg 5-6 pct.
- Der var en række faktorer, der slog negativt igennem. Varerne blev ikke transporteret så langt som tidligere, og det er negativt i forhold til at holde skibene beskæftiget, forklarer Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco.
Bimco venter, at efterspørgselsvæksten vil aftage til 4-5 pct. i 2015, samtidig med at udbuddet af skibe vil vokse lidt hurtigere.
- Så desværre kommer vi nok til at se lidt vanskeligere markedsbetingelser for tørlastrederierne i 2015 sammenlignet med sidste år, siger Peter Sand.
Bimco forudser, at de nuværende rateniveauer vil forsætte de kommende måneder. Fredag er det overordnede Baltic Dry-indeks opgjort til niveau 771 efter at være faldet 25 dage i træk, mens capesize-raterne ligger på 3580 dollar om dagen og panamax-raterne er på 6591 dollar pr. dag
- Man skal gøre noget aktivt fra industriens side for at få et bedre år i 2015 end 2014. Det vil sige, at man enten skal skrotte noget mere eller sikre noget mere slow steaming. Eller også skal der komme hjælp fra efterspørgselssiden, men det er man ikke selv herre over, siger Peter Sand.
Blandt de danske rederier er især Norden beskæftiget inden for tørlast, som dækker over transport af råvarer som kul, jernmalm og korn. Torm, der især arbejder inden for produkttank, har også en mindre tørlastforretning.