Udenlandske lastbilschauffører bryder ikke reglerne

3F og transportbranchen har tidligere fremhævet udenlandske chauffører, der til lav løn kører ulovlig godstransport i Danmark, som et stigende problem. Men et nyt studie viser ingen tegn på, at de bryder EUs såkaldte cabotageregler.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når en udenlandsk lastbilschauffør kører ind i Danmark, må han ikke køre mere end tre ture, inden han igen krydser grænsen til et andet land. Sådan lyder EUs såkaldte cabotageregler.

Fagbevægelsen 3F og transportbranchen har tidligere argumenteret for, at udenlandske chauffører, der til lav løn kører ulovlig godstransport i Danmark, er et stigende problem, skriver dr.dk. Men nu viser et nyt studie fra Lunds Tekniske Universitet, der er lavet i både i Danmark, Norge og Sverige, at det ikke er så nemt at finde eksempler på disse regelbrud.

»Vi har ikke fundet nogen forekomster af ulovlig cabotage. Man holder sig inden for reglerne af, hvordan man skal transportere gods,« siger den svenske logistikforsker Henrik Sternberg, der har ledet studiet, til dr.dk.

Indsamlingen af data til den danske del af studiet skete i oktober sidste år, hvor frivillige har indsendt registreringsnumre og GPS-positioner på lidt mere end 38.000 observationer af udenlandske biler ved hjælp af en mobil-app.

På trods af de mange registreringer har forskerne altså ikke kunnet finde et eneste eksempel på regelbrud. Faktisk er den lovlige cabotage herhjemme så systematiseret, at det ikke er nødvendigt for chaufførerne at bryde reglerne.

»Man udnytter reglerne maksimalt. Først kører man tre ture i Danmark, og derefter kører man ind i et naboland med en international tur. Så kan man på ny køre tre cabotageture i det land, og tilbage igen til for eksempel Danmark,« siger Henrik Sternberg til dr.dk.

3F, som har været en af de største kritikere af de ulovlige transporter, ser undersøgelsen som et tegn på, at den øgede indsats mod ulovlig cabotage virker.

»Det kommer ikke bag på mig, at omfanget ikke er så stort, som det har været. Der har været sat adskillige millioner af i de forskellige finanslove gennem de sidste tre år til at lave kontrol af cabotage,« siger gruppeformand for 3Fs Transportgruppe Jan Villadsen.