Udenlandsk opkøb giver kødkæmpe medvind

Slagterikoncernen Danish Crown melder om fremgang på flere fronter i sit halvårsregnskab. Blandt andet købet af et polsk slagteri giver nu pote i regnskabskolonerne.

Den danske slagterikoncern Danish Crown melder om en stigning i koncernomsætningen på en milliard kroner til 29,2 milliarder i første halvår. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Gudmann

På trods af problemerne med det russiske marked står der fremgang stemplet overalt på Danish Crowns halvårsregnskab.

Den store, danske slagterikoncern melder om en stigning i koncernomsætningen på en milliard kroner til 29,2 milliarder. Nettoresultatet lander på 852 millioner kroner mod 813 millioner kroner samme periode året før, hvor regnskabet endda også var præget af et løft fra engangsindtægter i forbindelse med frasalg.

Chef for Danish Crown-divisionen DC Foods, Flemming N. Enevoldsen, peger specielt på resultaterne af opkøbet af den sidste halvdel af det polske slagteri Sokolow som en faktor, der har været med til at løfte regnskabstallene. Og den effekt kommer som sendt fra himmelen, idet de europæiske fødevareproducenter for tiden er ramt af de handelsmæssige embargoer, der er kommet som følge af den væbnede konflikt i Østukraine.

»Sokolow var i forvejen et meget stærkt brand i Polen. Efter opkøbet af den resterende halvdel af virksomheden bidrager selskabet for alvor til Danish Crowns bundlinje – og det i en tid, hvor også Polen er hårdt ramt af situationen på det russiske marked. Samtidig bidrager det nu fulde ejerskab med idéudvikling på tværs af grænserne og dermed øget synergi,« siger Flemming N. Enevoldsen i en pressemeddelelse.

Samtidig spøger problemerne med høje produktionsomkostninger i Danmark. Den problemstilling mener Danish Crown-topchefen Kjeld Johannesen dog, at man er kommet tættere på at tackle i forbindelse med de »seneste års massive indsats« for at få omkostningerne i hjemlandet ned.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at vi til stadighed kæmper med betingelserne for at have produktion i Danmark. Og at det løbende giver anledning til engagerede diskussioner både i og om virksomheden. Men det er den virkelighed, vi lever i, og derfor er det også meget positivt, at vi lige nu kan pege på et fald i produktionsomkostningerne i Danmark, siger Group CEO Kjeld Johannesen og tilføjer.

»I sidste ende er det markedspriserne sammen med vores egen effektivitet, der afgør, hvilken afregning de danske ejere får for deres slagtedyr.«